fbpx
 

Drukke tijden staan voor de deur. Voor veel bedrijven zijn dit de drukste en beste tijden van het jaar. Wil je nu last minute eigenlijk toch nog wat doen, maar mis je wat inspiratie? Top, lees dan verder en ik geef je leuke tips en voorbeelden die je last minute nog kunt inzetten om te knallen!

 

#1 Bedenk een leuke actie

Je kunt acties in allerlei soorten en maten bedenken, van kortingen, gratis producten, extra cadeautje bij aankoop van een product of dienst. 

Een paar leuke voorbeelden:

  • Winactie: altijd leuk om aan mee te doen, een winactie.  Heb je bijvoorbeeld een restaurant: tag iemand waarmee jij graag zou komen eten en maak kans op een gratis diner (of lunch) voor twee.
  • Uitpak … daagse: wat ik persoonlijk echt super leuk vind, is een uitpak 5 of 10-daagse. Zo doet Mac Donalds dat, maar ook Drukwerkdeal doet dit elk jaar. 
  • De meest originele foto wint! Laat je klanten een originele foto maken met een van je producten, de meest originele wint dan een korting of iets dergelijks.

#2 Bied verlanglijstjes en cadeautips aan

Heb je een webshop of winkel, bied dan cadeautips of verlanglijstje aan. Dat is een hele leuke manier om mensen mee te nemen in de feeststemming én aankopen te stimuleren. Hebben ze items in hun winkelwagentje staan, zorg dan dat je daar ook een e-mailcamapgne op los laat! 

#3 Organiseer een kerstdiner of doe iets met goede doelen

Een bijdrage leveren aan de maatschappij voelt niet alleen goed, daarmee laat je ook zien dat jij en je bedrijf meer zijn dan alleen een geldmachine. Dat je je steentje wilt bijdragen en ook echt iets goeds wilt doen voor een ander. Je kunt natuurlijk ook gewoon een goed doel steunen, maar ik heb ook wel een paar leuke voorbeelden:

  • Heb je een restaurant, organiseer dan een brunch of kerstdiner voor eenzame ouderen. 
  • Hoe leuk is het als je een winkel hebt, dat je voor een groep mensen een kerstborrel organiseert.
  • Of ben je creatief, organiseer dan een workshop kerststukjes of kerstkaarten maken voor kinderen, die ze vervolgens bij een verzorgingstehuis gaan rondbrengen. 
  • Zit je in de video-scene, plan dan een dag om kerst-videoboodschappen op te nemen die ze naar een dierbare kunnen sturen. 
  • Heb je een schoonheidssalon: organiseer dan een wellness ochtend, waar mensen die het wat minder hebben zichzelf (of juist een ander) kunnen laten verwennen. 

#4 Maak een persoonlijke video

Maak een video met een persoonlijke kerstgroet voor je klanten en de mensen op je mailinglijst. En kleed deze feestelijk aan natuurlijk!

#5 Leg je trouwe klanten in de watten

Bestaande klanten moet je koesteren en zorgen dat ze klant blijven. De feestdagen zijn hier bij uitstek geschikt voor! Geef je klanten een cadeau als blijk van waardering. Maak het persoonlijk met een handgeschreven kaartje (ook deze kun je voor laten drukken als je de tijd niet hebt). Heb je weinig tijd of budget, dan kun je ze natuurlijk ook gewoon een korting geven. Of iets extra’s geven als ze een aankoop doen. 

#6 100% in de feeststemming!

Het is leuk en sfeervol om te laten zien dat jij helemaal in de feeststemming bent. Zorg dat je logo, je banner en de afbeeldingen op je socials een feestelijk tintje hebben.

#7 Feestdagthema landingspagina

Om je actie onder de aandacht te brengen, kun je een aparte landingspagina maken. Je kunt dan wat meer vertellen over hoe je mee kunt doen en wat je kunt winnen. Als je dan zorgt dat de pagina vanuit de homepage goed opvalt, met een button of banner, dan hoeven bezoekers ook niet te gaan zoeken. 🙂 We zijn liever lui dan moe..

#8 Gebruik feestdag hastags

Om het bereik van je actie te vergroten kun je feestdag-hastags gebruiken. Die hebben weer een groter bereik, waardoor jouw bedrijf ook weer zichtbaar is voor een groter publiek. Maak gebruik van hastags met een groot en juist klein bereik. Hastags met een kleiner bereik krijgen over het algemeen meer interactie. 

Gebruik ook wat algemenere actie hastags zoals #winactie #cadeau #kerstcadeau #kerstactie #cadeaubon #gratis #giveaway #win

#9 Stuur een e-mail naar je mailinglijst

Je mailinglijst zijn warme contacten, dus deze mag je zeker niet overslaan. Ik zou deze zelfs als eerste informeren over je feestdag-actie. Stuur dus een leuke mail in feeststemming en leg de actie uit.

#10 Volg je warme leads op

Verzamel je e-mailadressen bij een winactie, zorg dan ook dat ze de juiste opvolging krijgen. Geef je een kortingscode, informeer dan ook over interessante producten die passen bij zijn of haar interesses of laat weten tot wanneer ze gebruik kunnen maken van die korting.