fbpx

Huh? Ik hoor je denken “Hoezo? Ik ben toch geen klant, heb niets gekocht en heb me nergens bij aangesloten.” Klopt! Maar dat is ook niet wat ik je wil vertellen. Ik heb het over e-mailmarketing, een welkomstmail voor nieuwe klanten en hoe je met funnels nog meer kunt doen om je klanten. Klanten zijn goud waard, ze hebben vertrouwen in je, stellen zich kwetsbaar op, geven je geld. Maar jammer genoeg zie ik vaak (ook uit eigen ervaring) dat wanneer je klant wordt, dat je als nieuwe klant amper verwelkomt wordt. Je krijgt een factuur, een bevestiging met inloggegevens en dat was het zo’n beetje. Maar je kunt zoveel meer doen dat alleen dat met e-mail!

Wat we over het algemeen veel zien bij e-mailmarketing en funnels is focus op het binnenhalen en opvolgen van leads totdat ze klant worden. Maar als je dan eenmaal klant bent, dan val je in een groot zwart gat. Je ziet of hoort niets meer. Met funnels kun je zoveel meer doen dan alleen het binnenhalen en opvolgen van leads totdat ze klant worden. Want funnels zijn juist een hele efficiënte en krachtige manier om je klanten aan je te binden, om ze betrokken te houden en ze aandacht te geven.

De “welkom nieuwe klanten” funnel

Wanneer iemand klant bij je wordt wil je dat hij niet alleen blij is, je wil dat hij dolgelukkig is en van de daken schreeuwt hoe fantastisch jij bent.

Wat is het hoofdelement dat je klant daarvoor nodig heeft, naast dat jij natuurlijk een fantastisch product levert. Aandacht. Gezien en geteld worden is onmisbaar om een goed gevoel bij iemand te hebben. Om te zorgen dat je klant een binding met je krijgt.

Het is daarom aan jou om te zorgen dat je klanten in een warm bad terecht komen, dat ze zich welkom voelen. En ik snap dat het onmogelijk is om iedereen 1-op-1 aandacht te geven.

Door een funnel in te richten voor nieuwe klanten, kun je aandacht geven zonder dat het jou meteen bergen tijd kost. Je kunt jezelf voorstellen, vragen stellen, extra uitleg geven, motiveren en inspireren. Op maat, speciaal voor iemand die nieuw is in de club.

Hoe ik mijn klanten welkom heet

Ik heb zelf een welkomstcampagne voor elke nieuwe klant die met mij gaat samenwerken. Ik beloof dat wanneer je met mij in zee gaat, ik je een jaar lang help, inspireer en motiveer. En dat doe ik.

Mijn funnel is voor een heel jaar ingericht, waarbij ik stap voor stap uitleg geef, een persoonlijk berichtje stuur, extra kennis deel, een videoberichtje stuur, klanten elke maand attendeer op het plannen van een online coachsessie, stimuleer om deel te nemen aan de community en ze de ruimte geef om feedback te vragen. Omdat dat mijn belofte is. Ik gooi mijn programma niet over de schutting, ik wil dat mijn klanten echt voelen en ervaren dat we het samen doen.

Maar als ik dat bij iedereen 1-op-1 moet doen op deze manier met deze intensiteit, dan is dat onmogelijk! E-mailmarketing en het inzetten van een funnel maakt dit voor mij wel mogelijk. Hierdoor kan ik mijn belofte waarmaken en maak ik mijn klanten blij, dolgelukkig en delen ze graag hun ervaringen!

Hoe bedenk je nou een welkomstcampagne of funnel?

  1. Stap in de schoenen van je klant. Als jij jouw klant was, wat zou je dan fijn vinden, wat verwacht je en wat zou je verwachting overtreffen?
  2. Maak een lijstje met dingen die je moet delen en dingen die leuk of interessant zijn om te delen
  3. Maak een lijst met een contactfrequentie, hoe vaak zou je met je klant in persoonlijk contact komen? 
  4. Zet bovenstaande items in een chronologische volgorde, maak hiervan een schema met wachttijden. 
  5. Ga je mails en funnels bouwen.

Bijvoorbeeld

Mail 1: Welkomstmail met inloggegevens en de eerste stap die je klant kan zetten. vertel wat hij of zij mag verwachten en welke support je klant krijgt. 

Mail 2: Kennismaking. Stel jezelf voor, zorg dat je bedrijf een gezicht krijgt en je klant een binding met je krijgt. Werk je met meerdere relatiebeheerders, zorg dan ook dat de mail vanuit de betreffende relatiebeheerder wordt gestuurd. 

Mail 3: Deel kennis. Leg iets uit over je product of dienst, hoe je het kunt gebruiken en handige tips en trics.

Mail 4: Profielverrijking. Hoe meer je van je klant weet, hoe gerichter je hem of haar kunt informeren. Vraag of je klant zichzelf voorstelt en wat meer gegevens met je wil delen, zoals interesses. 

Mail 5: Inspiratie. Attendeer je klant op een leuk event of webinar dat eraan komt. Of deel een interessant e-book of blog wat je klant inspireert.

Mail 6: Persoonlijk bericht. Stuur je klant een gepersonaliseerd bericht, vraag hoe het met hem gaat en waarmee je hem of haar nog kunt helpen. 

Mail 7: Review. Vraag je klant of hij of zij een korte review wil schrijven over je product of dienst. 

Mail 8: Aanbod. Doe je klant een vervolgaanbod, bijvoorbeeld een training of aanvullend product. 

 

Dit is een voorbeeld van hoe je een welkomstcampagne of funnel kunt opbouwen.

Lijkt het je wat? Zullen we SAMEN aan de slag gaan?

Yes, let’s do this together! 

PS volg je mij al op Instagram? Daar deel ik dagelijks waardevolle tips en inspiratie om jouw content en mails naar The Next Level te brengen. Volg mij–> @marqet.inge

Je kunt mijn bericht ook delen!