fbpx
 

Wil je een nieuwsbrief versturen? Wanneer doe je dat dan? Ik krijg regelmatig de vraag “wanneer kan ik het beste mijn nieuwsbrief versturen? ” Dat is natuurlijk voor elk bedrijf anders en afhankelijk van de markt waarin je actief ben. Maar welke dag en tijd zijn hte beste volgens de statistieken? Ik zet het voor je op een rij, maar besef je wel dat dit voor iedereen anders is, dit zijn (slechts) algemene statistieken. 

Wat is de beste verzenddag?

Laten we eens beginnen met de beste dag om je nieuwsbrief te versturen. Want wat is de beste dag om je nieuwsbrief te verzenden? 

De populairste dag voor consumenten e-mails is vrijdag, voor zakelijke e-mails is donderdag een betere dag om te verzenden. Maar is een populaire dag ook de beste dag? Want populair betekend ook dat er veel nieuwsbrieven worden verstuurd en de concurrentie ook hoog is, je zou ook juist voor een minder populaire dag kunnen kiezen, met minder concurrentie, zoals op maandag voor zakelijke e-mails en woensdag voor consumenten e-mails. 

Wanneer wordt mijn nieuwsbrief het meest geopend en geklikt?

Een nieuwsbrief versturen is mooi, maar het doel is dat je nieuwsbrief geopend wordt en dat er doorgeklikt word. En dat is wel bijzonder, want ondanks dat donderdag en vrijdag de beste dagen zijn om te versturen, zijn dat niet de dagen met de meeste opens en kliks. Juist op zaterdag worden de meeste mails geopend, zoals de consumenten als zakelijke e-mails. (misschien komt dit wel doordat er op deze dag het minst wordt gemaild. De andere pieken zijn voor de consumenten mails op woensdag en voor de zakelijke mails op maandag. Ook zakelijke mails worden steeds meer in het weekend geopend. 

Welk tijdstip is het beste om mijn nieuwsbrief te versturen?

De beste en populairste dagen zijn nu bekend, maar welk tijdstip kies je dan? Stuur je je nieuwsbrief in de ochtend heel vroeg, in de middag of in de avond. 

De statistieken laten zien dat de meeste e-mails tussen 9 uur en 13 uur worden verstuurd, daarna nog een piek om 17 uur. Maar het aantal opens piekt tussen 10 uur en 12 uur in de ochtend en tussen 17 uur en 21 uur in de avond (met het hoogste aantal om 19.00 uur).

Maar stuur je dan je mail op een piekmoment of net daarvoor? Ik zou zeggen net daarvoor. Dus als je in je eigen statistieken ziet dat je mails het meest om 19.00 uur worden gelezen, stuur dan je mailing om 18.30 uur. Dan sta jij bovenaan in de mailbox van je ontvanger en ziet hij of zijn  jouw mail als eerste.

Ontdek je eigen statistieken in ActiveCampaign (video)

Wist jij dat je in ActiveCampaign jouw eigen statistieken kunt zien?  Ik heb een video opgenomen waarin ik je uitleg waar je dat kunt vinden in ActiveCampaign, deze video staat in mijn Facebookgroep “E-mailmarketing voor beginners” waar jij gratis lid van kunt worden.