
Wil je een nieuwsbrief versturen? Wanneer doe je dat dan? Ik krijg regelmatig de vraag “wanneer kan ik het beste mijn nieuwsbrief versturen? ” En dan moet ik je gelijk uit de droom helpen, wat er is geen vast moment wat het beste is. In dit blog zoom ik in op de statistieken van de benchmark 2023, geef ik je stof tot nadenken en tips om te bepalen wat voor jou het beste moment is.
Wat is de beste verzenddag?
Laten we eens beginnen met de beste dag om je nieuwsbrief te versturen.
Is de beste dag voor e-mailcampagnes is de dag waarop de meeste ondernemers hun nieuwsbrieven sturen? Of juist niet?
De statistieken zeggen er het volgende over:
De populairste dag voor zowel de consumenten als zakelijke e-mails is donderdag, volgens de Email benchmark van Deployteq. Maar is een populaire dag ook de beste dag? Want populair betekent ook dat er veel nieuwsbrieven worden verstuurd en de concurrentie ook hoog is, je zou ook juist voor een minder populaire dag kunnen kiezen, met minder concurrentie. Zo zien we dat mails steeds vaker van vrijdag tot zondag verstuurd worden. En er is nog een reden meer om je e-mailcampagne bijvoorbeeld op zaterdag te versturen.
Wanneer wordt mijn nieuwsbrief het meest geopend?
Een nieuwsbrief versturen is mooi, maar het doel is dat je nieuwsbrief geopend wordt. En dat is wel bijzonder, want ondanks dat donderdag de populairste dag is om te versturen, is dat niet de dag met de meeste opens.
De B2C heeft op donderdag de hoogste openratio (29,27%) en de B2B heeft op vrijdag de hoogste openratio ( 34,52%)

Wanneer wordt mijn nieuwsbrief het meest geklikt?
Uiteindelijk wil je dat je nieuwsbrief niet alleen geopend wordt, maar dat ze ook doorklikken. Los van de populairste verzenddag en de dag met de hoogste openratio, is de doorklikratio weer een ander verhaal. De B2B heeft op vrijdag de hoogste klikratio (5,01%) en de B2C heeft op donderdag de hoogste klikratio (3,11%)
Welk tijdstip is het beste om mijn nieuwsbrief te versturen?
De beste en populairste dagen zijn nu bekend, maar welk tijdstip kies je dan? Stuur je je nieuwsbrief in de ochtend heel vroeg, in de middag of in de avond.
De statistieken laten zien dat in de B2B het meest populaire tijdstip 9.00 uur is en in de B2C is dat 12.00 uur.
Verzendtijd v.s. openratio
In de B2B-sector zien we de grootste piek in openratio om 04.00 uur. In B2C is 05.00 uur het populairste tijdstip om e-mails te openen.
Verzendtijd v.s. klikratio
Dit jaar liggen de beste klikratio’s voor B2B en B2C qua tijd dicht bij elkaar. Voor B2B is dat om 20.00 uur en voor B2B is dat om 21.00 uur. Over het algemeen zien we een verschuiving van “alleen binnen kantooruren” naar de avonduren. Niet gek met alle drukte op de werkvloer!
Maar stuur je dan je mail op een piekmoment of net daarvoor? Ik zou zeggen nét daarvoor. Dus als je in je eigen statistieken ziet dat je mails het meest om 19.00 uur worden gelezen, stuur dan je mailing om 18.30 uur. Dan sta jij bovenaan in de mailbox van je ontvanger en ziet hij of zijn jouw mail als eerste.
Tip: Probeer eens wat anders
Nu je al beste en populaire momenten weet, is de hamvraag; wat werkt voor jou?
Ik zou je willen adviseren om te beginnen bij de dagen en tijden die zorgen voor de meeste opens in jouw sector (volgens de email benchmark van Deployteq). En van daaruit te kijken naar de resultaten van je verstuurde mails om het ultieme verzendmoment voor jou te bepalen.
Ben jij actief in de B2C (consumentenmarkt), stuur je nieuwsbrief op donderdag om 12.00 uur
Actief in de zakelijke markt (B2B), stuur je nieuwsbrief dan op vrijdag om 9.00 uur.