Wil je een nieuwsbrief versturen? Wanneer doe je dat dan het beste? Deze vraag krijg ik regelmatig: “Wat is het ideale moment om mijn nieuwsbrief te versturen?” En hoewel er geen absoluut antwoord is, kunnen we wel een aantal richtlijnen en tips geven om je te helpen het beste moment te bepalen. In dit blog duiken we in de nieuwste statistieken van de 2024 benchmark, en geven we je waardevolle inzichten en advies om jouw ideale verzendmoment te vinden.
Beste verzenddag: Wat zeggen de statistieken?
Laten we beginnen met de beste dag om je nieuwsbrief te versturen. Is de beste dag om een e-mailcampagne te versturen dezelfde dag waarop de meeste ondernemers hun nieuwsbrieven versturen? Of is het juist slimmer om voor een minder populaire dag te kiezen?
Volgens de Nederlandse E-mail Marketing Benchmark 2024 van Spotler is maandag de beste dag om je nieuwsbrief te versturen. Deze dag scoorde een gemiddelde Click Through Rate (CTR) van 7,26%, terwijl de populaire donderdag slechts 6,81% behaalde. Bovendien heeft maandag een hoge openrate van 14,54%, wat vergelijkbaar is met donderdag (14,98%).
Wanneer wordt mijn nieuwsbrief het meest geopend?
Een nieuwsbrief versturen is één ding, maar je wilt natuurlijk dat je nieuwsbrief ook wordt geopend. In de B2C-markt ligt de hoogste openratio nu op maandag, terwijl voor B2B e-mails vrijdag de beste dag blijft.
Wanneer wordt mijn nieuwsbrief het meest geklikt?
Het uiteindelijke doel is niet alleen dat je nieuwsbrief wordt geopend, maar ook dat er op de links in de nieuwsbrief wordt geklikt. De maand juli bleek uit de benchmark van 2024 de beste maand te zijn voor kliks met een CTR van 7,02%, gevolgd door december met 7,01%. Dit is hoger dan het gemiddelde van 6,62%.
Welk tijdstip is het beste om mijn nieuwsbrief te versturen?
Nu we de beste dagen hebben besproken, welk tijdstip is dan ideaal? Stuur je je nieuwsbrief in de vroege ochtend, middag, of avond?
De statistieken laten zien dat in de B2B-sector 09:00 uur het meest populaire tijdstip is om e-mails te versturen, terwijl dit in de B2C-sector 12:00 uur is.
Verzendtijd v.s. openratio
Voor de B2B-sector zien we de hoogste openratio om 04:00 uur. In de B2C-sector is 05:00 uur het meest populaire tijdstip om e-mails te openen.
Verzendtijd v.s. klikratio
Dit jaar liggen de beste klikratio’s voor B2B en B2C qua tijd dicht bij elkaar. Voor B2B is dat om 20.00 uur en voor B2B is dat om 21.00 uur. Over het algemeen zien we een verschuiving van “alleen binnen kantooruren” naar de avonduren. Niet gek met alle drukte op de werkvloer!
Maar stuur je dan je mail op een piekmoment of net daarvoor? Ik zou zeggen nét daarvoor. Dus als je in je eigen statistieken ziet dat je mails het meest om 19.00 uur worden gelezen, stuur dan je mailing om 18.30 uur. Dan sta jij bovenaan in de mailbox van je ontvanger en ziet hij of zijn jouw mail als eerste.
Tip: Probeer eens wat anders
Nu je de beste en populairste momenten kent, is de vraag: wat werkt voor jou? Begin met de dagen en tijden die volgens de benchmarks de beste resultaten geven in jouw sector en analyseer vervolgens je eigen resultaten. Experimenteer en optimaliseer totdat je het perfecte verzendmoment voor jouw doelgroep hebt gevonden.
Specifieke Aanbevelingen:
- B2C (Consumentenmarkt): Verstuur je nieuwsbrief op maandag om 12:00 uur.
- B2B (Zakelijke markt): Verstuur je nieuwsbrief dan op vrijdag om 09:00 uur.
Extra tip: Onderwerpregels maken het verschil
De onderwerpregel van je nieuwsbrief speelt een cruciale rol bij het openen van je e-mail. Wil je tips over hoe je effectieve onderwerpregels kunt schrijven? Bekijk dan dit blog over onderwerpregels voor handige adviezen en voorbeelden.