fbpx
Blog Verzenddag nieuwsbrieven

Wil je een nieuwsbrief versturen? Wanneer doe je dat dan? Ik krijg regelmatig de vraag “wanneer kan ik het beste mijn nieuwsbrief versturen? ” En dan moet ik je gelijk uit de droom helpen, wat er is geen vast moment wat het beste is. In dit blog zoom ik in op de statistieken van de benchmark 2022, geef ik je stof tot nadenken en tips om te bepalen wat voor jou het beste moment is. 

Inge van Lieshout

Hi, ik ben Inge

Als Automation Architect help ik ervaren ondernemers en bedrijven om hun marketing- en salesproces nog verder te automatiseren, zodat ze hun business nog verder professionaliseren, tijd besparen en ballast wegvalt.

Ontvang elke week Digital Groei Tips in je mailbox!

Wat is de beste verzenddag?

Laten we eens beginnen met de beste dag om je nieuwsbrief te versturen.

Is de beste dag voor e-mailcampagnes is de dag waarop de meeste ondernemers hun nieuwsbrieven sturen? Of juist niet?

De statistieken zeggen er het volgende over:

De populairste dag voor zowel de consumenten als zakelijke e-mails is donderdag, volgens het benchmarkrapport van ITG. Maar is een populaire dag ook de beste dag? Want populair betekend ook dat er veel nieuwsbrieven worden verstuurd en de concurrentie ook hoog is, je zou ook juist voor een minder populaire dag kunnen kiezen, met minder concurrentie. Zo zien we dat mails steeds vaker van vrijdag tot zondag verstuurd worden. En er is nog een reden meer om je e-mailcampagne bijvoorbeeld op zaterdag te versturen.

Wanneer wordt mijn nieuwsbrief het meest geopend?

Een nieuwsbrief versturen is mooi, maar het doel is dat je nieuwsbrief geopend wordt. En dat is wel bijzonder, want ondanks dat donderdag de populairste dag is om te versturen, is dat niet de dag met de meeste opens.

De B2C heeft op dinsdag de hoogste openratio (36,06%) en de B2B heeft op zondag de hoogste openratio ( 35,05%)

Openratio nieuwsbrief

Wanneer wordt mijn nieuwsbrief het meest geklikt?

Uiteindelijk wil je dat je nieuwsbrief niet alleen geopend wordt, maar dat ze ook doorklikken. Los van de populairste verzenddag en de dag met de hoogste openratio, is de doorklikratio weer een ander verhaal. Voor de B2B is dit overigens ook de dinsdag met 4,09%. Maar voor de B2B is vrijdag juist de dag met de hoogste klikratio ( 4,65%).

De B2C heeft op dinsdag de hoogste klikratio (36,06%) en de B2B heeft op zondag de hoogste openratio ( 35,05%)

Welk tijdstip is het beste om mijn nieuwsbrief te versturen?

De beste en populairste dagen zijn nu bekend, maar welk tijdstip kies je dan? Stuur je je nieuwsbrief in de ochtend heel vroeg, in de middag of in de avond.

De statistieken laten zien dat in de B2B het meest populaire tijdstip 9.00 uur is en in de B2C is dat 12.00 uur.  

Verzendtijd v.s. openratio

In de B2B-sector zien we de grootste piek in openratio om 20:00 uur. In B2C is 15:00 uur het populairste tijdstip om e-mails te openen.

Verzendtijd v.s. klikratio

Net als vorig jaar zijn 06:00, 08:00 en 18:00 uur nog steeds de meest effectieve tijdstippen wat betreft klikratio. Tijdstippen buitenwerk tijd om, waarop mensen vaak even hun e-mail checken voordat de werkdag begint of juist daarna.

In de B2B zien we dat 21:00 uur een hoog klikratio heeft (8,15%) en in de B2C is dat om 08:00 uur met 6,05%.

Maar stuur je dan je mail op een piekmoment of net daarvoor? Ik zou zeggen net daarvoor. Dus als je in je eigen statistieken ziet dat je mails het meest om 19.00 uur worden gelezen, stuur dan je mailing om 18.30 uur. Dan sta jij bovenaan in de mailbox van je ontvanger en ziet hij of zijn  jouw mail als eerste.

Tip: Probeer eens wat anders

Nu je al beste en populaire momenten weet, is de hamvraag; wat werkt voor jou?

Ik zou je willen adviseren om te beginnen bij de dagen en tijden die zorgen voor de meeste opens (volgens de statistieken). en van daaruit te kijken naar de resultaten van je verstuurde mails om het ultieme verzendmoment voor jou te bepalen.

Dus ben jij actief in de B2C (consumentenmarkt), stuur je nieuwsbrief op dinsdag om 15.00 uur. 

Actief in de zakelijkemarkt (B2B), stuur je nieuwsbrief dan eens op zondag om 9.00 uur. 

Ontdek je eigen statistieken in ActiveCampaign (video)

Wist jij dat je in ActiveCampaign jouw eigen statistieken kunt zien?  Bekijk onderstaande video waarin ik je uitleg waar je dat kunt vinden in ActiveCampaign (of Mailblue)

 

DIGITAL GROWTH LETTER

Ontvang wekelijks een portie Kennis & Inspiratie in je mailbox

Abonneer je gratis via onderstaand formulier.

×