fbpx
 

Twijfel je nog? Waarom twijfel je? Misschien is het onbekend of weet je niet goed waar je moet beginnen. Maar de term contentmarketing horen we overal en is niet meer weg te denken. Enkele jaren geleden ben ik me er in gaan verdiepen en al snel kwam ik tot de conclusie dat het een hele logische en slimme manier is om je expertise te delen. Uiteindelijk heb ik voor het bedrijf waar ik werk, het management kunnen overtuigen van de toegevoegde waarde. Gelukkig maar. Voor mij zijn er 4 duidelijke redenen om het ZEKER WEL te gaan doen, die ik graag met je wil delen.

 

Wat is content marketing eigenlijk?

In een notendop is inbound marketing het delen van waardevolle informatie met kennis en expertise vanuit de interne organisatie, wat bezoekers aantrekt en inspireert. Contentmarketing is het delen van relevante en waardevolle content op het juiste moment aan de juiste persoon. Geen massacommunicatie waarin de boodschap voor iedereen hetzelfde is.

En waarom is het dan slim om anders te gaan werken?

Slim? Jazeker! Content aanbieden die aansluit op de interesses en vraagstukken van een ontvanger, op het juiste moment, zorgt voor meer interactie en conversie. Zo werkt het bij mij zelf ook. Als ik content aangeboden krijg die mij interesseert en ingaat op mijn vraagstukken, dan ben ik al gauw geneigd om een downloadaanvraag in te dienen of door te klikken.

Dus het gebruiken van de kennis die je hebt van je klanten en het delen van content op basis van je vakinhoudelijke kennis, zorgt dat je veel gerichter kunt communiceren en ook dat klanten jou gaan vinden! Ik vind dat echt slim!

Als ik naar mezelf kijk: als consument erger ik me dood aan al die ‘platte’ reclame, waarvan meer dan de helft niet eens bij mij aansluit en ik niet om heb gevraagd. Wat doe ik daarmee? Rechtstreeks de prullenbak in! En vervolg mailingen van die betreffende afzender, gaan zonder te openen de prullenbak in of ik meld me direct af. Zo werkt dat natuurlijk voor onze ontvangers precies hetzelfde!

Daarnaast hebben we zoveel kennis en ervaring in huis, zonde dat we dat niet beter benutten. Door deze kennis te vertalen naar waardevolle content, geef je niet alleen meer waardering aan je collega’s, maar creëer je ook meer draagvlak voor marketing.

Dus trek ik de conclusie dat het vrij logisch is om deze stap te zetten!

Een goede vraag, waarom zouden wij dat moeten doen?

De wereld van marketing verschuift. Eerst was marketing iets wat sales ondersteunde. Sales had ideeën en marketing ondersteunde met de juiste artikelen, whitepapers, website en dergelijke.

Marketing zorgde voor een brochure en een leuk visitekaartje waar sales mee kon pronken. Nog steeds heel belangrijk, maar de leads komen vandaag de dag niet meer vanzelf binnenrollen zoals dat enkele jaren geleden wel gebeurde. 

Mijn vier redenen om content marketing te omarmen!

Het lijkt groter en ingewikkelder dan het is, maar ik heb vier redenen om het toch te doen!

#1 Eigen ambitie om marketing meetbaar te maken en succesvoller te zijn

Ik heb passie voor mijn werk en ben prestatiegericht. Die combinatie maakt dat ik het beste uit mijzelf wil halen met als doel het maximaal rendement. Ik wil graag mijn persoonlijke toegevoegde waarde en die van marketing aantonen. Daarnaast wil je ook andere medewerkers laten ervaren wat marketing voor hen kan betekenen, zodat ze weten wat je doet. Dat geeft meer voldoening in je werk.

#2 De terugkomende vraag en behoefte vanuit directie

Iedereen kent het wel, overleg met directie waar repeterend dezelfde vragen en opmerkingen naar voren komen.

Wat heeft een bepaalde activiteit opgebracht?

Is het doel behaald?

Waar komen onze leads vandaan?

Hoge kosten voor het ontwerpen en uitwerken en het brengt niet wat we hadden verwacht. De website moet meer leads genereren. Allerlei externe mensen worden betrokken om het doel te realiseren, zonder voldoende resultaat. Allemaal hele logische vragen en reacties, dus hoe kun je die vragen beantwoorden en de behoefte vervullen?

#3 Waardevolle content hergebruiken

Als bedrijf heb je specialisten in dienst, mensen die enorm veel kennis en ervaring hebben op een bepaald vakgebied. Door de jaren heen heb je vaak al heel wat content gecreëerd, maar vaak voor eenmalig gebruik, voor één bepaalde activiteit of campagne. Terwijl de meeste content wel te linken is aan een onderwerp of doel.

Waarom dan niet hergebruiken? Het is toch zonde om het niet te doen!

#4 Meer en beter resultaat voor minder geld

Als we alle content hergebruiken, meer gaan inzetten op de online kanalen, mensen gericht infomeren, onze kennis delen en klanten verrassen met iets wat hen persoonlijk interesseert. Dan kun je met minder investeringen en ook minder handjes, online leads werven en sales gerichter op pad sturen. Het moet mogelijk zijn om met minder dan helft de aan budget, 3 of 4 keer zoveel te leads te werven.

Cijfers over inbound- en content marketing:

  • 93% van al het internetverkeer begint met een zoekmachine (Forrester Research)
  • Bedrijven die excelleren in lead nurturing genereren 50% meer sales-ready leads met 33% minder kosten. (Forrester Research)
  • Nurtured leads hebben een 23% kortere sales cycle en de deal is 9% groter (bron)
  • Inbound marketing kost 62% minder per lead dan outbound marketing (bron)
  • De conversieratio van websites is bijna 6 keer hoger voor bedrijven die content marketing integreren dan voor bedrijven die dat niet doen (2.9% vs. 0.5%). (Aberdeen Group)
  • Bedrijven die bloggen krijgen 97% meer links/verwijzingen naar hun website (Hubspot)

De kracht content marketing, gebruik je eigen kennis en ervaring, zet dat online en klanten komen naar je toe.

Aan de slag!

Genoeg argumenten en motivatie om van start te gaan. Waar wacht je nog op! 

CONTENTKALENDER 2019

Altijd content, het hele jaar door! 

Met deze contentkalender heb jij hét handvat om structuur en balans in je communicatie te brengen. Wat krijg je?

  • Planningskalender in lijst- en agendavorm;
  • gevuld met belangrijke dagen waar je op kunt inhaken;
  • een voorbeeld van een structuur om je items te plannen;
  • inspirerende quotes;
  • handige links;
  • en dat alles met een duidelijke uitleg.

Zodat jij je een goede communicatieplan kunt maken het hele jaar door. Én als jij de contentkalender nu besteld, krijg jij de contentkalender van 2020 GRATIS!