fbpx

In de eerste tip heb ik je verteld dat je UNIEK moet zijn. OPVALLEN en niet mee gaan in de massa. Met deze tweede tip kun je meteen aan de slag!

#TIP2 VERTEL JE VERHAAL

Het gaat namelijk over het vertellen van je verhaal. Vanuit ons menselijke brein zijn we beter in staat om informatie op te nemen wanneer het in verhaalvorm vertelt, dan als we het op een moeilijke vakinhoudelijke manier tot ons krijgen.

 

“Wie een verhaal vertelt, plaatst emoties en ideeën
rechtstreeks in het brein van zijn toehoorders.”

Aartjan van Erkel

 

Kopen doe je voornamelijk vanuit je EMOTIE en je INSTINCT, niet vanuit je verstand.

Daarom is het belangrijk om de emotie, die jouw product of dienst met zich meebrengt, bij de klant te triggeren.

Dat doe je effectief met het VERTELLEN VAN JOUW VERHAAL! Of ‘storytelling’ in vaktaal gesproken.

Gebruik dus ZO MIN MOGELIJK VAKTERMEN, maar gebruik begrijpelijke taal!

Daarmee maak je het ook veel meer van jou..

Je zult ook zien dat je vanzelf meer gaat schrijven ’ZOALS JE HET ZEGT’.
Dat leest ook stukken prettiger!

Je wilt je doelgroep aanspreken

En daarbij komt dat de mensen die de vaktermen wél begrijpen, vaak uit hetzelfde vakgebied komen.

Als ik het bijvoorbeeld heb over SEO, contentmarketing, marketing automation, begrijp je dan wat ik bedoel? Marketeers wel, maar is dat mijn doelgroep?

Storytelling, maar waar kan ik dan over schrijven?

Nou dat is een hele boel! Je moet er alleen op zien te komen. Ik heb wel ENKELE TIPS om je op weg te helpen:

Vertel bijvoorbeeld over:

  • Je persoonlijke verhaal, WAAROM je bent gaan ondernemen
  • HOE je product wordt gemaakt (kijkje achter de schermen)
  • Tegen WELK probleem je aanliep, waar niemand iets mee deed en je daarom je bedrijf hebt opgericht om dat probleem op te lossen.
  • Heb je een technisch product/dienst of geef je advies: dan kun je een verhaal opbouwen in 4 stappen:
    1. Benoem het probleem
    2. Zoektocht naar de OPLOSSING en de mogelijkheden als het probleem is opgelost
    3. Hoe je op het idee/bij de oplossing terecht kwam
    4. De oplossing en WAT er nodig is om het te realiseren.

 

“Ratio leidt tot conclusies, waar emotie leidt tot actie”

Donald Calne, neuroloog

 

Ik hoop dat ik je weer wat inspiratie heb gegeven waarmee je jouw business kunt laten groeien. Kijk eens naar je websiteteksten nu je deze kennis hebt, en kijk wat je kunt verbeteren.

Tips en inspiratie! Wie wil dat niet?

Meld je dan aan voor mijn inspirerende mail die ik een of twee keer per maand verstuur.

Laat hieronder je naam en e-mailadres achter en je staat op de lijst!

Je kunt mijn bericht ook delen!