fbpx
 

Gratis weggever, freebie, leadmagnet. We hebben de termen allemaal wel eens gehoord. Maar hoe zit dat nou precies? Hoe werkt het? Wat voor soorten zijn er? Wat moet er in komen staan? Allemaal vragen waar ik je antwoord op ga geven. Ik heb pas geleden een Facebook Live gegeven over gratis weggevers in mijn groep Online Ondernemen voor Dienstverleners. In dit blog geef ik een samenvatting van wat ik heb vertelt.

Wat is het doel van een gratis weggever?

Een gratis weggever heeft twee hele belangrijke doelen wanneer je een online business wil runnen.

 

  1. Leads genereren. Leads zijn potentiële klanten, die je door middel van verschillende (online) activiteiten, zoals bijvoorbeeld e-mails en online meetings of webinars kunt opwarmen tot ze uiteindelijk klant bij je worden.
  2. Kennismaken. Met een online business is het een stuk lastiger om een klik te krijgen, feeling te krijgen bij de persoon achter het bedrijf. Alles gebeurt namelijk online. Je kunt geen handje schudden en een babbeltje maken, zoals je dat normaal gesproken doet. Dus jouw gratis weggever (en de opvolging) heeft hier een hele belangrijke functie in. Jouw lead moet het gevoel krijgen dat hij of zij echt kennis met je maakt, zodat zij je leuk kan gaan vinden.

Hoe werkt dat proces?

Zoals ik al zei heeft een gratis weggever een hel belangrijk doel, leads genereren. Maar hoe werkt dat dan? Want ja, een weggever maken is leuk, maar er gebeurt verder niets vanzelf.

Zo werkt het:

  • Iemand leest je post of ziet je advertentie
  • Klikt door naar je website (de opt-in pagina)
  • Laat zijn e-maialdres en naam achter in ruil voor je weggever
  • Behind the scene komt je lead op een mailinglijst (in speciale software zoals Mailblue)
  • Ontvangt de leads netjes een mail met daarin de link naar je weggever
  • Jij ontvangt een notificatie, zodat je weet dat er een aanvraag is binnengekomen.
  • En de leads komt in een automation, zodat deze netjes opgevolgd wordt zodat hij bij je koopt.

Helemaal automatisch, zonder dat er ook maar één handmatige klik van jouw aan te pas komt. 

Heb jij al een contentkalender zodat jij beter zichtbaar bent?

Nog niet? Download mijn contentkalender en start vandaag met het vergroten van je bereik!

TIP!

Doe iets anders dan andere en combineer

Wat voor soorten en vormen zijn er?

Het e-book en webinar zijn misschien wel de meest bekende. Maar een weggever kun je in heel veel verschillende vormen gieten. Hieronder een lijst met voorbeelden:

  • Webinar
  • Challenge
  • Training
  • Masterclass
  • Checklist
  • Stappenplannen
  • Guide
  • Infographic
  • Proefabonnement
  • Scan/review
  • Template
  • Videotraining
  • Oefeningen
  • Podcast
  • Quiz
  • Mail
  • Adviesgesprek (online)

Waar moet een gratis weggever aan voldoen?

Als je aan weggever wilt maken die doet wat ie moet doen, dan zijn er een aantal belangrijke punten waar je weggever aan moet voldoen.

N

Raakt het probleem

N

Het sluit aan op je aanbod

N

Het moet MEGA-waardevol zijn

N

Zorg dat het snackable is

N

Deel quick wins

N

Zorg dat je logo en huisstijl zichtbaar en herkenbaar is

N

En zorg dat je de weggever opvolgt!

Welke tools kun je gebruiken om je gratis weggever te maken?

Je kunt een e-book natuurlijk gewoon maken in Word en die opslaan als PDF. Maar er zijn natuurlijk ook hele handige tools.

 

Een lijstje met tools die ik dagelijks gebruik:

  • Canva (beeldmateriaal en pdf-documenten)
  • Webinargeek (webinars)
  • Apowersoft (schermopnames)
  • Zoom (online meetings)
  • Calendly (online agenda)
  • Camtasia (videobewerking)

Bedenk eerst WAT en daarna pas HOE!

Stel je vraag als reactie…

 

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *