fbpx
 

Een contentplanning of communicatieplanning is de basis voor het werken aan je zichtbaarheid en het vergroten van je bereik. Maar het is best tijdrovend en het vraagt nogal wat van je creativiteit om elke keer opnieuw weer een leuke post te bedenken. Een goede contentplanning, moet je daarom ook niet aan het toeval overlaten. Maar wat is nou belangrijk bij het opstellen van een contentplanning en waar moet je op letten? Ik geef je 5 super waardevolle tips! 

 

Tip#1 Frequentie

Begin niet TE ambitieus, start bijvoorbeeld met 1-3 berichten per week. Afhankelijk van de hoeveelheid tijd die je beschikbaar hebt om content te creëren. Goede content creëren kost namelijk tijd!

 

Tip#2 Beste momenten

Wat zijn de beste momenten om content te plannen?

Dat is afhankelijk van je markt en doelgroep. Houd wel rekening met het feit of je actief bent in de consumenten- of zakelijke markt. In de zakelijke markt is posten in weekeinden niet aan te raden.

 

Hieronder in het kort de populaire dagen en tijden om je berichten te posten.

LinkedIn

  • Populaire dagen: dinsdag, woensdag en donderdag  (weekeinden worden afgeraden)
  • Tijden:  tussen 7.00 en 9.00 uur, tussen 11.00 en 12.00 uur of tussen 17.00 en 18.00 uur.

Facebook

  • Populaire dagen woensdag tot en met vrijdag.
  • Tijden: tussen 12.00 en 15.00 uur ’s middags.
  • Weekeinden: (minder populaire dagen) Qua tijden zit je het beste tussen 12.00 en 15.00 uur ’s middags.

Instagram

  • Populaire dagen: maandag en donderdag
  • Tijden: Heel vroeg in de ochtend rond 5.00 uur, tussen 12.00 en 14.00 uur of tussen 17.00 en 19.00 uur.

Twitter

  • Populaire dagen: weekdagen, geen specifieke voorkeur
  • Tijden: tussen 12.00 en 15.00 uur en tussen 17.00 en 18.00 uur.

TransIP heeft deze onderzoeksresultaten gepubliceerd.

 

TIP!

Speel ook met de tijden om te zien wat voor jou werkt. Bovenstaande tijden zijn een richtlijn, maar het kan voor jou heel anders zijn. Plan bijvoorbeeld je bericht eens één uur vóórdat je volgers online zijn (dit kun je zien in de statistieken van bijvoorbeeld Instagram).

Of plaats een bericht niet op alle kanalen tegelijk, je publiek volgt je waarschijnlijk op meerdere kanalen, dus schuif wat in de dagen. Bijvoorbeeld op maandag op Instagram en woensdag op Facebook.

 

Tip#3 Structuur

Om te zorgen dat je variatie hebt in je contentplanning, is het handig om een structuur aan te houden. Dat maakt het plannen voor jezelf makkelijker en zorgt dat je niet teveel clustert in je type content, zoals meerdere commerciële berichten achter elkaar.

Voorbeeld structuur:

  • Promotie
  • Expertise
  • Quote
  • Persoonlijk
  • Vraag

 

Tip#4 Inhaakdagen!

Gedurende het jaar zijn er tal van bijzondere dagen waar je op kunt inhaken. Denk aan feestdagen zoals wereld milieudag , vaderdag, start zomer, wereld picknickdag en Vegatarismedag.

Tip #5 Een goede basis voor je contentplanning?

Download de contentkalender voor 2021 gratis