fbpx

Bij het plannen van je content is het aan te raden om gebruik te maken van een contentkalender. Een goede kalender helpt je namelijk om regelmaat en balans te houden in je communicatie.

 

Een goede contentplanning heeft structuur en heeft een mix van type berichten. Afhankelijk van je doelen en de markt waarin je actief bent maak je een planning die past bij jou en je doelgroep.

 

Tip#1 Frequentie

Begin niet TE ambitieus, start bijvoorbeeld met 1-3 berichten per week. Afhankelijk van de hoeveelheid tijd die je beschikbaar hebt om content te creëren. Goede content creëren kost namelijk tijd!

 

Tip#2 Beste momenten

Wat zijn de beste momenten om content te plannen?

Dat is afhankelijk van je markt en doelgroep. Houd wel rekening met het feit of je actief bent in de consumenten- of zakelijke markt. In de zakelijke markt is posten in weekeinden niet aan te raden.

 

Hieronder in het kort de populaire dagen en tijden om je berichten te posten.

 

LinkedIn

Populaire dagen: dinsdag, woensdag en donderdag  (weekeinden worden afgeraden)

Tijden:  tussen 7.00 en 9.00 uur, tussen 11.00 en 12.00 uur of tussen 17.00 en 18.00 uur.

 

Facebook

  • Populaire dagen woensdag tot en met vrijdag.
  • Tijden: tussen 12.00 en 15.00 uur ’s middags.
  • Weekeinden: (minder populaire dagen) Qua tijden zit je het beste tussen 12.00 en 15.00 uur ’s middags.

 

Instagram

  • Populaire dagen: maandag en donderdag
  • Tijden: Heel vroeg in de ochtend rond 5.00 uur, tussen 12.00 en 14.00 uur of tussen 17.00 en 19.00 uur.

 

Twitter

  • Populaire dagen: weekdagen, geen specifieke voorkeur
  • Tijden: tussen 12.00 en 15.00 uur en tussen 17.00 en 18.00 uur.

 

TransIP heeft deze onderzoeksresultaten gepubliceerd.

 

TIP!

Plan één bericht niet op dezelfde dag via alle kanalen, er zit waarschijnlijk overlap in kanalen met je doelgroep. Als ze je bericht al hebben gezien op het ene platform zullen ze niet verder kijken op het andere platform. Ze hebben het namelijk al gezien! Dus plan een tijdsverloop.

 

Tip#3 Structuur

Om te zorgen dat je variatie hebt in je contentplanning, is het handig om een structuur aan te houden. Dat maakt het plannen voor jezelf makkelijker en zorgt dat je niet teveel clustert in je type content, zoals meerdere commerciële berichten achter elkaar.

 

Voorbeeld structuur:

  • Promotie
  • Expertise
  • Quote
  • Persoonlijk
  • Vraag

Tip#4 Inhaakdagen!

Gedurende het jaar zijn er tal van bijzondere dagen waar je op kunt inhaken. Denk aan feestdagen zoals wereld milieudag , vaderdag, start zomer, wereld picknickdag en Vegatarismedag.

 

Tip#5 Contentkalender 2019/2020

Altijd content, het hele jaar door!

Wil je een basis contentplanning waar alle deze kennis in verwerkt is?

Een makkelijk en overzichtelijk template wat je kunt gebruiken met inspiratie voor opvallende content, handige links en een duidelijke uitleg.

Breng structuur en balans in je communicatieplanning!

Je kunt mijn bericht ook delen!