fbpx
Online business tips

Om een succesvolle marketingstrategie te creëren, is het belangrijk om een gestructureerd lead nurturing proces te hebben. Lead nurturing is het proces waarbij potentiële leads in de loop van de tijd worden benaderd en door de verkooptrechter worden geleid.

Wat is Lead Nurturing?

Lead nurturing is een marketingtactiek die bedrijven gebruiken om potentiële klanten te identificeren en ze vervolgens te koesteren totdat ze een product of dienst kopen. Lead nurturing kan via e-mail, social media, blogs, webinars en andere vormen van content.

Elke ondernemer zou een lijst met klanten in zijn database moeten hebben. Vervolgens moeten ze deze klanten regelmatig e-mails sturen met relevante informatie over de producten of diensten van het bedrijf. Of blogberichten over onderwerpen die verband houden met de branche van het bedrijf.

Inge van Lieshout

Hi, ik ben Inge

Als Automation Architect help ik ervaren ondernemers en bedrijven om hun marketing- en salesproces nog verder te automatiseren, zodat ze hun business nog verder professionaliseren, tijd besparen en ballast wegvalt.

Ontvang elke week Digital Groei Tips in je mailbox!

Leadgeneratie v.s leadnurturing

Leadgeneratie is het proces van het genereren van leads, dat wil zeggen potentiële klanten of klanten die interesse tonen in een product of dienst.

Leadgeneratie is een van de belangrijkste fasen in het verkoopproces. Zonder leads geen klanten. 

Lead nurturing is een proces om een langdurige relatie op te bouwen met de prospect. Van interactie met uw (potentiële) klanten via e-mail, sociale media en andere middelen om ze om te zetten in kopers.

De 4 belangrijkste factoren die leadnurturing succesvol maken

Lead nurturing is een belangrijk onderdeel van de sales funnel. Het kan een tijdrovend proces zijn en het vereist veel inspanning en toewijding.

In deze sectie bekijken we 4 factoren die lead nurturing succesvol maken.

1) Segmentatie: je leads segmenteren in verschillende groepen, op deze manier kun je relevante content delen. 

2) Personalisatie: door je berichten te personaliseren met relevante informatie over de prospect, vergroot je de kans om ze in klanten te veranderen.

3) Automatisering: het automatiseren van sommige delen van uw lead nurturing-proces bespaar je tijd en moeite, wat betekent dat je meer tijd overhoudt voor andere taken die aandacht nodig hebben.

4) Lead scoring: lead scoring is de belangrijkste factor bij lead nurturing. Het helpt je te begrijpen welke leads klaar zijn om te kopen en welke niet.

Lead Nurturing Toolkit 

De lead nurturing toolkit is een set tools die salesprofessionals helpt bij hun lead nurturing-proces. Lead nurturing is het proces van het onderhouden en laten groeien van leads van prospect tot klant.

Leads worden gegenereerd via verschillende kanalen, waaronder:

  • Websites
  • Sociale media
  • E-mail
  • Blogs
  • Zoekmachines
  • Verwijzingen van andere contacten of partners.

De lead nurturing-strategie begint vaak met contentmarketing en gaat verder met e-mailmarketing, social-mediacampagnes of zelfs telefoontjes. Het doel is om leads om te zetten in klanten door hen de best mogelijke ervaring te bieden, zodat ze het gevoel hebben dat ze u kunnen vertrouwen en uiteindelijk uw producten of diensten kunnen kopen.

    Lead nurturing implementeren voor een snellersalesproces en een hogere scoringskans

    Een korte doorlooptijd met een hoge scoringskans. Sounds good? Door verschillende marketing- en verkooptechnieken in te zetten optimaliseer je het proces.

    Het lead nurturing-proces moet het volgende omvatten:

    • uitvinden wie de prospect is en wat ze nodig hebben,
    • inhoud creëren die hen zal helpen met hun probleem,
    • informatie verstrekken over de producten of diensten van het bedrijf,
    • opvolgen terwijl ze door de koopcyclus vorderen,
    • aanbieden van kortingen of prikkels om te kopen.

      Weten hoe lead nurturing voor jou werkt?

      Wil je weten hoe je leadnurturing kunt inzetten voor jouw business? En ontdekken waar de potentie in jouw business zit? Plan dan een gratis Digital Discovery Call in en let’s find out! 

      ×