Kom jij ook moeilijk aan nieuw personeel? Moet je nee-verkopen tegen klanten omdat je de capaciteit niet hebt? Niet alleen nu, maar zeker ook in de toekomst is en blijft het werven van personeel een flinke uitdaging. Nu ad-hoc een vacature plaatsen en ingevuld krijgen is als brandjes blussen. Want het lost zeker niets op voor de lange termijn. Wat daarin wel een strategische keuze is, is marketing automation inzetten voor het werven van kandidaten. In dit blog leg ik je uit waarom, maar vooral ook hoe.
Zie potentiële kandidaten als leads
Eigenlijk zijn je potentiële kandidaten net als leads. Het zijn mensen die je moet verleiden om te converteren (lees: solliciteren). In de huidige banenmarkt liggen de banen voor het oprapen en zullen kandidaten verder kijken dan alleen de functie. Ze kijken naar het bedrijf, de cultuur, de secundaire arbeidsvoorwaarden, de maatschappelijke bijdrage en collega’s. En waarschijnlijk nog een heleboel meer, maar dat is natuurlijk ook afhankelijk van je business.
Veel mensen kijken eerst rond, oriënteren zich (net als leads), voordat ze daadwerkelijk in actie komen. Bij het “normale” sollicitatieproces komt een kandidaat pas in beeld wanneer hij op die solliciteer-button klikt en het formulier invult of een mail stuurt. Daardoor laat je dus kansen liggen. Zeker iets wat in deze tijd niet mag gebeuren.
Dus vanaf nu beschouwen we kandidaten als leads.
Het oldschool sollicitatieproces
Vaak gaat het zo: wanneer een kandidaat solliciteert valt er een mail in de mailbox en er is iemand (de sigaar) die de binnenkomende sollicitaties doorstuurt naar de verantwoordelijke en er wordt een ontvangstbevestiging gemaild. Vaak handmatig.
Individueel worden de kandidaten uitgenodigd voor een gesprek, notities worden opgeschreven en als er dan uiteindelijk een geschikte kandidaat gevonden word dan pas gaat het mis.
De kandidaten die het niet zijn geworden, worden handmatig gemaild. Gegevens verdwijnen, als je geluk hebt, ergens in een map of mailbox. Notities deponeer je in de papierbak.
Weg potentiële kandidaten.
Stel je voor dat het sollicitatieproces zo gaat
Nadat een kandidaat solliciteert, krijgt hij direct de vraag om zijn profiel aan te vullen met bijvoorbeeld opleidingsniveau, beschikbare uren, werkervaring, etc. Deze data wordt opgeslagen in een database waar je later op kunt selecteren. En kandidaten krijgen automatisch een bevestigingsmail.
Alle kandidaten komen netjes in een lijst, je doet een selectie en je verstuurt in 1 keer een gepersonaliseerde mail waarmee ze een sollicitatiegesprek kunnen inplannen.
Na de sollicitatiegesprekken stuur wederom in 1 keer alle kandidaten die het niet zijn geworden weer een mail.
Kun je je voorstellen hoe weinig werk het nog is, hoe professioneel het overkomt en hoe je de waardevolle kandidaten in beeld houd?
Top of mind blijven bij de afvallers
Alle kandidaten die het nu niet zijn geworden, wil je in de toekomst nog kunnen benaderen. Je gaat ze koesteren.
Door bijvoorbeeld periodiek een “werken bij” mailing te sturen*. Of ze door een nurtureflow te laten gaan. Een flow waarmee je ze bindt aan je bedrijf en de kans vrij groot is dat ze bij een volgende geschikte vacature weer solliciteren.
*Tip. stuur de ‘werken bij’ mailing ook naar je eigen medewerkers, zodat ze vacatures binnen hun netwerk kunnen versturen.
Lastig om top kandidaten te filteren?
Vind je het lastig om high potentials te filteren uit alle kandidaten? Gebruik dan leadscoring. Maak een persona van je ideale kandidaat en koppel leadscoring aan de criteria. Op deze manier kun je het systeem het werk voor je laten doen om, net als bij leads, de high potential kandidaten te signaleren, zodat jij ze persoonlijk kunt benaderen.
Conclusie: Zorg dat je goed personeel hebt, nu en in de toekomst
Op deze manier je wervingsproces inrichten met behulp van marketing automation zorgt voor minder handwerk, professionelere uitstraling (en dat ervaren kandidaten ook) en een database vol potentiële kandidaten waar jij in de toekomst geschikt personeel kunt werven.
Gratis Masterclass
Marketing Automation binnen Recruitment
Tijdens de masterclass laat ik je zien hoe je met marketing automation je werving en selectieproces optimaal inricht, zodat je een database vol potentiële kandidaten werft voor nu en in de toekomst.