fbpx

Als ondernemer ben je gefocus op je business, maar je zit vaak vast in een gedachtepatroon en het is lastig om daar uit te komen. Want als ondernemer is het zo vanzelfsprekend wat je doet, dat je je niet beseft hoe waardevol jouw product of dienst is. We willen allemaal nieuwe klanten of meer halen uit onze bestaande klanten. Maar hoe kun je nou leads genereren die ook omzet gaan opleveren? Wat kun je delen waarmee je potentiële klanten aantrekt en hoe kun je die vervolgens converteren tot betalende klanten. Daar ga ik je iets over vertellen.

Iedereen heeft iets waardevols om te delen

Ook jij! Laten we met die mindset maar eens beginnen. Want jij bent een bron van kennis en inspiratie, dat moet je je eerst even realiseren. Jij bent expert binnen je vakgebied. Of je nu coach, schoonheidsspecialist, consultant, trainer, kapper, klusjesman, VA, HR-adviseur of designer bent. 

Jij weet dingen over je vak, de behoefte of problematiek van je klanten, die niemand weet. En jij weet hoe je daar met jouw product of dienst op kunnen inspelen hoe jij daarmee jouw klant kunt helpen.

Geven is niet eng

Als ondernemer vinden we het een beetje eng om veel kennis weg te geven, want waarom zouden mensen dan nog bij jou klant worden en betalen voor jouw kennis en expertise? Maar geven is niet eng, door te geven ga jij juist mensen aantrekken.

Natuurlijk moet je niet het achterste van je tong laten zien en moet je nog wel iets overhouden om met jouw klanten aan de slag te gaan. Maar je kunt ze een tipje van de sluier geven. Door kennis weg te geven gaan mensen jou leren kennen en gaan ze geloven in jouw expertise en in jou als persoon en bedrijf.

 

Maar wat kun je dan gratis delen?

Om te bepalen welke waardevolle kennis jij gaat delen met Jouw lezers en volgers kun je voor jezelf nagaan welke vragen je klanten stellen of met welke reden (probleem, of behoefte) ze met jou in aanraking komen. Kruip dus even in de huid van je klant.

Dat wat je gaat weg geven moet natuurlijk wel gaan aansluiten op het aanbod wat je uiteindelijk gaat doen. Stuur je aan op een coachingssessie voor ervaren ondernemers, dan moet je geen gratis e-book weggeven over 10 tips voor startende ondernemers. Pak bijvoorbeeld een stukje uit je aanbod, maar daar een weggever van.

 

Ik geef bijvoorbeeld een ActiveCampaign Workshop, waarmee ondernemers in 1 dag de e-mailsoftware hebben ingericht en een automatisering hebben staan om leads te converteren tot klant. Dan kan ik een gratis weggever maken over een converterende landingspagina’s, over een gratis weggever maken of over e-mailmarketingtips of hoe je funnels of automatiseringen opbouwt. 

TIP

Maak een top 5 van de vragen, problemen of redenen van jouw klanten en ga op basis van die vragen antwoorden uitwerken  Ben zo volledig mogelijk, stop zoveel mogelijk kennis in de uitwerking. Dat is jouw eerste schets.

Daarna ga je kijken in welke vorm je dit het beste kunt gieten, denk aan een e-book, stapppenplan, online masterclass, minivideo-serie, webinar of checklist. In een eerder blog heb ik iets meer uitgelegd en voorbeelden gegeven van vormen content die goed aansluiten bij de verschillende fases in het verkoopproces.

Je maakt dus een gratis weggever waarmee jij jouw potentiële klanten al eens tapje op weg helpt, zodat ze kennis kunnen maken met wie jij bent, wat je doet en hoe je werkt. 

En hoe krijg je daar dan omzet uit?

Want daar gaat het natuurlijk om. Je gratis weggever maken, aanbieden en promoten is één. Daarmee ga jij potentiële klanten aantrekken en je mailinglijst laten groeien. Maar dan heb je nog geen omzet. 

 

En daar zit de kracht van e-mailmarketing, je gaat op basis van je ideale klant een automatisering (funnel, campagne of flow) inrichten waarmee je jouw potentiële klanten gaat meenemen door het koopproces. Want deze mensen moeten jou leren kennen, leuk gaan vinden en je gaan vertrouwen. En dat gaat niet over één nachtje ijs.

 

Maar als je elke lead (of potentiële klant) moet gaan bellen of persoonlijk een mailtje gaan sturen, dan kost je dat te veel tijd wat ten koste gaat van de tijd die je in je bedrijf kunt stoppen. Dus dat is geen optie.

 

E-mail die het werk vóór je doet

Je gaat dus een e-mailcampagne maken met een e-mailreeks. Mails waarin je jezelf voorstelt, extra kennis en ervaringen van klanten deelt en uiteindelijk je aanbod doet.

 

Dit richt je één keer in en e-mail doet de rest, zodat jij bezig kunt zijn met je klanten en het runnen van je business.

 

TIP

Schrijf of schets eerst de campagne uit. Welk onderwerp in per e-mail, hoeveel wachttijd stel je in tot de volgende e-mail en wat is het doel per e-mail. Zijn er nog tussentijdse acties die je wilt toevoegen, zoals een klik op een mail leidt tot een vervolgactie. Schrijf dat uit. Op die manier heb je je e-mailcampagne veel sneller ingericht en heb je voor jezelf goed overzicht hoe je het koopproces voor je potentiële klant hebt ingericht.

 

Laat mij met je meedenken

Twijfel je nog of weet je niet goed hoe e-mailmarketing voor je kan werken? Hoe jij met jouw business leads kunt genereren en hoe je die met e-mail kunt converteren naar betalende klanten? Dan vind ik het tof als ik met je mag meedenken,

Plan een gratis strategiesessie met mij in en we bespreken telefonisch of via een online meeting de mogelijkheden voor jouw bedrijf. Gratis & vrijblijvend! 

PS volg je mij al op Instagram? Daar deel ik dagelijks waardevolle tips en inspiratie om jouw content en mails naar The Next Level te brengen. Volg mij–> @marqet.inge

Je kunt mijn bericht ook delen!