fbpx
Marketing Automation voor personeelswerving
Een slapende database vol potentie. De meeste bedrijven hebben honderden tot soms wel tienduizenden contacten waar al lange tijd niets mee is gedaan. Van oud-klanten tot webinar aanmeldingen. Allemaal potentiële leads die in het verleden eens contact met je hebben gehad, maar nu slapend in jouw mailinglijst hangen.

Zo’n verdwaalde lead die ooit eens op je mailinglijst is gekomen, een paar keer geklikt heeft en daarna is jullie relatie aan een langzame dood gestorven. Ergens dwaalt deze lead rond, maar jullie zijn elkaar helemaal uit het oog verloren. Ze schrijven zich niet uit, maar er gebeurt ook niets.

Maar hoe kom je weer in contact met deze leads? En als dan je database weer up-to-date is, hoe zorg je dan dat die ook up-to-date blijft?

In dit blogartikel leg ik je precies uit wat je kunt doen om deze slapende contacten wakker te maken!

Inge van Lieshout

Hi, ik ben Inge

Als Automation Architect help ik ervaren ondernemers en bedrijven om hun marketing- en salesproces nog verder te automatiseren, zodat ze hun business nog verder professionaliseren, tijd besparen en ballast wegvalt.

We willen graag meer klanten, meer omzet, meer winst. Logisch! De eerste logische stap is dan om te zoeken naar manieren om nieuwe klanten binnen te halen. Om onze business te laten groeien. 

Veel ondernemers focussen zich dan alleen op het binnenhalen van nieuwe klanten, maar wat als ik je vertel dat je al zoveel potentie laat liggen door die overvolle database vol slapende contacten en oud-klanten waar we al lange tijd geen contact meer mee hebben? 

Juist daar zit het goud in je business! Die slapende contacten vergeten we compleet, terwijl dat juist de ‘lauwe’ contacten zijn. Ze kennen je. Ze hebben, om wat voor reden dan ook, al eerder contact met je gehad. En hebben dus interesse getoond in dat wat jij te bieden hebt.

Voorselectie is done!

Heractiveren van oude contacten is net als op de koffie gaan bij een oud-tante.

Je weet van elkaar wie je bent, maar dat eerste contact… Zo awkward! Wat zeg je? “Hallo, hier ben ik weer?” of “Ik dacht, het is zo lang geleden, ik val maar eens spontaan binnen?”
Ik snap dat het ongemakkelijk is en dat je wellicht niet goed weet hoe je hier mee om moet gaan. Daarom geef ik je graag genoeg inspiratie!

Wat is een winback-campagne en hoe kan het je helpen?

Heractiveren doe je met een winback-campagne. Dat is een marketingstrategie die je kunt gebruiken om de klanten terug te winnen die je in de loop van de tijd bent kwijtgeraakt.
Een winback-campagne kan worden gedaan via verschillende kanalen, zoals e-mail, telefonisch of via social media. De meest gebruikelijke manier is via e-mailmarketing, een reeks verschillende e-mails, waarbij je de eerste e-mail stuurt met een onderwerpregel zoals “Hé, ik mis je!”.
Het doel is om je klant terug te krijgen door hen te herinneren aan de geweldige ervaring die ze hebben gehad met jou en jouw bedrijf en waarom ze terug zouden moeten komen.

Wat levert heractiveren je op?

Allereerst is dat natuurlijk afhankelijk van de grootte van je database, de business en branche waarin je actief bent én de content en waarde die je gaat inzetten.

Slapende contacten terugwinnen heeft meerdere voordelen.

1) Het helpt oude klanten te behouden en verbeterd hun loyaliteit door ze bijvoorbeeld iets exclusiefs te geven waar niemand anders toegang tot heeft.

2) Het helpt bij het genereren van nieuwe leads en het verhogen van de verkoop, want wanneer iemand terugkomt, is de kans groter dat ze daadwerkelijk iets van je kopen.

3) Het helpt je bij het genereren van mond-tot-mondreclame, omdat mensen eerder producten aanbevelen van bedrijven die de tijd hebben genomen om contact met hen op te nemen. En te houden.

Een winback-campagne levert gemiddeld een heractivatie van 10% op van de database. Misschien lijkt dat niet zoveel, maar dat is het zeker wel. Stel dat je 10.000 inactieve contacten hebt die niets meer met je doen en je hebt ineens 1000 actieve betrokken contacten erbij die wel bij je kopen.

Creatieve manieren om oude contacten in nieuwe te veranderen

Om van je oude contacten nieuwe te maken, moet je precies weten wat ze willen en ze iets van waarde geven waar ze écht iets aan hebben. Dat kan natuurlijk van alles zijn, zoals bijvoorbeeld:

  • Een interessant blogartikel
  • Een kortingscode
  • Een gratis whitepaper
  • Een masterclass
  • Een winactie

Een effectieve winback-campagne implementeren in 5 stappen

Bij een winback-campagnes draait alles om het terugkrijgen van klanten die zijn vertrokken. Dit is een geweldige manier om te laten zien hoeveel je om je leads geeft en dat je ze terug wilt winnen.

Dit doe je het beste door een e-mail te sturen met de juiste boodschap en het juiste aanbod voor je klant. Het moet gepersonaliseerd zijn en het moet duidelijk zijn wat ze ervoor terugkrijgen als ze je nog een kans geven.

Met deze 5 stappen maak je de perfecte winback-campagne

1) Ken je klant

Om de juiste waarde te leveren, in ruil voor betrokkenheid van je klant, moet je weten wat hem of haar beweegt. Wat zou interessant en belangrijk genoeg zijn om wél weer die mail te openen en te klikken? Dát moet je weten.

2) Bepaal de strategie

Wat wil je bereiken met deze winback-campagne? Wie ga je bereiken? Welke assets zet je in? Hoe ga je om met de kliks en opens? Allemaal vragen die samen de strategie van de winback-campagne bepalen.

3) Selecteer de ontvangers

Het is belangrijk om je doelgroep zorgvuldig te selecteren. Benader je alleen oud-klanten? Of klanten die langer dan 3 maanden geen bestelling hebben geplaatst. En wat doe je met de contacten die vorig jaar de laatste mail hebben gehad? Dit is de stap waarin je de selectie maakt, op basis van de criteria die je hebt vastgesteld.

4) Verzamel content

Nu je weet wat je klanten en contacten interessant vinden, is het belangrijk om de juiste content en assets te gaan verzamelen. Kijk hierbij wat je al hebt, wat succesvol is geweest of maak nieuwe content wat bij hun behoeften past.

5) Verstuur de e-mails

De verzamelde content ga je in e-mails verwerken. Met een krachtige onderwerpregel, pre-header, visual en converterende teksten en buttons. Zorg dat ze doorklikken!

5) Evalueer en verwerk

Beoordeel tussentijds en na afloop de resultaten van de winback-campagne. Vergeet ook niet om dit na elke mail te doen, zodat je je strategie kunt bijstellen en je doelgroep kunt updaten.

Gratis Masterclass

Maak van slapende contacten winstgevende klanten 

Tijdens de masterclass leg ik je precies uit wat je kunt doen om deze slapende contacten wakker te maken met een winback-campagne. Hoe je weer in contact komt, hoe je zorgt dat je database weer up-to-date is én blijft. Je ontvangt de opname direct in je mailbox.