fbpx

Stuur je je klanten regelmatig een nieuwsbrief? Zorg dan dat je niet per ongeluk een van deze veelgemaakte fouten maakt. Anders heb je misschien een grote mailinglijst, maar worden je mails weinig geopend en gelezen en komt er geen conversie uit. Neem deze nieuwsbrief tips ter harte en verbeter je resultaten. 

Dit zijn de 9 fouten die jij niet moet maken

 

 

1 Een nietszeggende of onaantrekkelijke onderwerpregel

Ik heb het al vaker gezegd, noem je nieuwsbrief geen ‘nieuwsbrief. Zorg dat je onderwerp aantrekkelijk is, nieuwsgierig maakt en de ontvanger verleidt om je mail te openen. Ik heb in een eerder artikel tips gegeven voor goede onderwerpregels.

2. Hele artikelen

Als je het hele artikel of je blog in een nieuwsbrief (of mailing) zet, dan is er geen reden meer om door te klikken naar je website en daar is je nieuwsbrief natuurlijk voor bedoeld, websiteverkeer te genereren. Op je website kun je mensen triggeren om een product of dienst te kopen.

3. Meteen beginnen over producten

Als je meteen begint over producten, aanbiedingen, dan is je nieuwsbrief een verkapte reclamefolder. Daarvan hebben we er al tig in onze mailbox, dus niet interessant. Zorg dat je begint met iets wat je klant aanspreekt, zodat hij doorleest. En biedt daarna een actie of product aan.

4. Super lang

Je hebt veel te vertellen, ik ken het. Maar een te lange nieuwsbrief wordt vaak niet gelezen. Mensen haken al snel af, heb je veel te vertellen, splits je verhaal in meerdere losse mailings of geef een introductie en laat je lezers doorklikken naar de website.

5. Geen duidelijke call to action

Als lezers de moeite nemen om je mailing te openen en te lezen, dan wil je natuurlijk wel dat ze actie kunnen ondernemen, zorg daarom voor een duidelijke call to action.

 

Tip: biedt je call to action aan in de vorm van een link achter de tekst, een link achter een eventuele afbeelding en een button, zo heb je voor ieder wat wils. 

6. Grote bestanden en afbeeldingen

Let op de grootte van je afbeeldingen en bestanden. De meeste mensen lezen je nieuwsbrief op hun mobiel, grote afbeeldingen en bestanden worden dan niet goed geladen. Veel mensen hebben plaatjes in hun e-mail uit staan, dan hebben plaatjes geen zin. De informatie moet zo interessant zijn, dat mensen het willen lezen, ook zonder mooie plaatjes.

7. Gebruik geen kolommen

Veel nieuwsbrief providers bieden templates met een rechter of linker kolom aan. Dit maakt de nieuwsbrief drukker. Probeer niet stiekem in een zijkolom reclame te maken voor je producten of events. Dat ziet er uit als reclame banners en zorgt ervoor dat je nieuwsbrief gaat lijken op een reclame folder.

8. Bedrijfsinformatie

Je nieuwsbrief is bedoeld om je lezers interessante en waardevolle informatie te geven, Als ze meer willen weten over je bedrijf, dan kijken we wel op je website. Mensen doen zaken met mensen. Dus bedrijfsinformatie is zelden relevant. 

9. Afmelden voor de nieuwsbrief zit verstopt

Ook al wil je natuurlijk niet dat lezers zich afmelden, zorg wel dat de link om af te melden goed zichtbaar is. Dat geeft vertrouwen. Zet deze bijvoorbeeld onderaan in je nieuwsbrief.

Nog meer nieuwsbrief tips

Er zijn naast deze meest gemaakte fouten nog zoveel meer tips die ik je kan geven, neem eens een kijkje door mijn blogs, volg me op Instagram of Facebook en zorg dat jouw mailings wél aanslaan bij je lezers.

Laat mij met je meedenken

Twijfel je nog of weet je na het lezen van deze nieuwsbrief tips nog niet goed hoe je e-mail kunt inzetten voor je bedrijf? Hoe jij met jouw business leads kunt genereren en hoe je die met e-mail kunt converteren naar betalende klanten? Dan vind ik het tof als ik met je mag meedenken,

Plan een gratis strategiesessie met mij in en we bespreken telefonisch of via een online meeting de mogelijkheden voor jouw bedrijf. Gratis & vrijblijvend! 

PS volg je mij al op Instagram? Daar deel ik dagelijks waardevolle tips en inspiratie om jouw content en mails naar The Next Level te brengen. Volg mij–> @marqet.inge

Je kunt mijn bericht ook delen!