fbpx

Een buyer persona, je ideale koper, yeah right! Wat is nou een ideale koper, en waren alle klanten maar ideaal! Toch is het belangrijk om een beeld te hebben van je ideale koper en je daarop te richten met de content die je creëert. Waarom?

We willen allemaal teveel

Je wilt het liefste de hele wereld vertellen wat je allemaal doet, welke producten en diensten er zijn en wat iedereen er wel niet mee kan. Toch?

Klink goed, maar wat sla je de plank dan vaak mis. Er zullen meer mensen zijn die niets met jouw producten en diensten hebben dan wel. En de mensen die wel naar jou op zoek zijn, zullen zich minder aangesproken voelen doordat de manier waarop je je producten en diensten aanbied te algemeen is. Het sluit niet aan op wat je potentiële klant wil of nodig heeft.

De noodzaak om relevant te zijn

Ik probeer altijd te kijken naar mezelf als consument, wat vind ik of wat ervaar ik. Ik krijg elke dag krijg je wel 50-100 mails binnen, zie je tig advertenties voorbij komen. 80% gaat zo de prullenbak in.

Hoeveel mails lees je? En hoeveel verwijder je zonder te openen?

Wil je tussen de mails in de prullenbak zitten? Al die tijd die je stopt om een mooie waardevolle mail te maken, zo hops weg! Juist ja dat wil je zeker niet! Mensen moeten je mails lezen, doorklikken naar je website. Je wil sticky zijn 😊

Dus je wilt op zoek naar de manier om de juiste informatie, op het juiste moment, via het juiste kanaal, aan de juiste persoon te delen. En dat lukt alleen als je relevant bent en je kunt niet relevant zijn met een bericht voor iedereen.

Een buyer persona helpt je om gerichte en relevante content te creëren
en echt klantgericht te zijn als bedrijf.

Een buyer persona geeft antwoord

Als je een goed beeld hebt van je ideale klant, dan geeft hij antwoord op vragen als:

  • Waar zitten mijn klanten?
  • Wat zijn de pijnpunten van mijn klanten?
  • Wat zijn dromen en verlangens van mijn klanten?
  • Wat voor resultaat willen je klanten bereiken?
  • Hoe komt de klant aan informatie, via welke kanalen en in welke vorm?
  • Hoe verloopt het beslissingsproces?
  • Waarom kiezen klanten voor mijn product of dienst?
  • Waarom zouden klanten mijn product of dienst juist niet kopen?

TIP: visualiseren helpt

Als je een beeld hebt van jouw ideale klant, je buyer persona, kun je je veel beter inleven in die persoon. Je stapt als het ware in zijn of haar schoenen. Wat zou je dan doen, wat beweegt je en wat vindt je prettig of wat vind je juist vreselijk? Wat wil je weten? Waar heb je behoeften aan?

Super waardevol!

Dat is super waardevolle informatie, waar je je hele bedrijfsvoering op kunt aanpassen.

Als je namelijk weet dat je klant zich vooral op LinkedIn bevindt en Facebook alleen voor privégebruik houdt. Dan hoef je je zakelijk dus niet of minder te richten op Facebook. Zo kun je tijd en kosten besparen.

Stel dat je weet dat je klant gemiddeld 7 contactmomenten nodig heeft om tot een beslissing te komen. Ga je dan 7 keer naar de klant toe? Of probeer je de tussenliggende contactmomenten efficiënter in te richten met mail en telefoon? Dan kun je enorm veel tijd besparen, tijd om nog meer klanten te bedienen.

Mensen kopen geen product of dienst. Mensen kopen een oplossing voor een probleem of een resultaat wat ze graag willen bereiken. De dromen, verlangens, pijn, belemmeringen en resultaat zijn emoties. En mensen beslissen vanuit emoties en instinct.

Maak nu zelf een buyer persona

Nu je weet wat de kracht is van een buyer persona, ga je zelf natuurlijk ook aan de slag!
Maar start met één persona en ga daarna pas verder met meerdere persona’s. Anders wordt het onoverzichtelijk.

En let op je buyer persona moet worden geüpdatet, mensen veranderen, dus je persona ook!

Template voor je buyer persona

Download gratis mijn buyer persona template.

Je kunt mijn bericht ook delen!