fbpx
 

Ook al denken veel mensen dat e-mail niet meer van deze tijd is met de overload aan informatie, nieuwe platformen en overvolle mailboxen, toch is e-mail nog steeds het meest effectieve marketingkanaal dat er is. Hoe je e-mail toepast is de key tot succes. Zo zijn er ook voor komend jaar weer enkele e-mailmarketing trends die je mails naar een volgend niveau tillen en je conversie direct verhogen. Dus wat kun jij doen?

#1 Maak het zo persoonlijk als persoonlijk kan zijn

Als je met e-mail het gevoel krijgt dat het écht voor jou persoonlijk bedoeld is, dan ben je eerder geneigd om de mail te openen en te lezen. Toch?

En als je dan tussentijds ook nog een mailtje krijgt met de vraag hoe het met me gaat, of ze nog iets voor me kunnen betekenen, of ik misschien nog wat meer wil weten over dat onderwerp en dat ze een keer met me willen bellen. Dan is het cirkeltje rond, dan ben ik in 80% van de gevallen geneigd om even een mailtje terug te sturen. Dat is de interactie die je wilt! En dan bedoel ik mailtjes zonder fancy opmaak, gewoon zoals je ze normaal vanuit je mailbox verstuurt. (dat kan ook 100% automatisch!)

Maar ook door het delen van persoonlijke verhalen, dat maakt je mens en geeft je voor de lezer een gezicht. Mensen doen zaken met mensen, dus ook als bedrijf is het belangrijk om te zorgen dat je potentiële klanten een binding met je krijgen. Door je campagnes in te richten op basis van het principe van know, like, trust kun jij je potentiële klanten kennis met je laten maken en stap voor stap werken aan vertrouwen. Vertrouwen is nodig om te zorgen dat je klant uiteindelijk bij je koopt en een langdurige relatie met je aangaat.

Wil je weten hoe dit werkt en hoe je dit voor jouw bedrijf kunt toepassen? Dan denk ik graag een keer vrijblijvend met je mee. 

    #2 Nog gerichter mailen door segmentatie

    Personaliseren doe je niet alleen door de voornaam te plaatsen in het onderwerp of de mail zelf, maar ook door te zorgen dat de informatie die je mailt relevant is voor je lezer. Door de mensen op je mailinglijst te categoriseren kun je ze op een andere manier benaderen.

    Een voorbeeld:

    Stel je bent een dienstverlener, je biedt verschillende diensten aan, zoals financieel advies, juridisch advies en advies voor startende bedrijven. Dan kun je wel indenken dat als iemand startende ondernemer is, een hele andere informatiebehoefte heeft, dan een doorgewinterde ondernemer die je benaderd voor juridisch advies. 

    Dus als je zorgt dat je (potentiële) klanten een kenmerk meegeeft in je CRM – of e-mailmarketingsoftware, kun je je klant gerichter mailen op basis van zijn interesses.

    En voor je potentiële klanten zorg je dat er per categorie een CTA (actie) is die je websitebezoeker kan uitvoeren. Denk hierbij aan een whitepaper, e-book, brochure, adviesgesprek of contactaanvraag. Dan weet je meteen wat zijn primaire behoefte is en kun je direct het kenmerk meegeven. Hoe dit werkt in ActiveCampaign?

    #3 Testen, testen en nog eens testen

    Welke onderwerpregel werkt beter, welke foto kun je het beste gebruiken? Werkt een groene button nou beter dan een oranje? En wat voor tekst heeft het beste resultaat. Dit is één van de e-mailmarketing trends die steeds meer aandacht krijgt, mailen doen we bijna allemaal, door te testen ga je je mails optimaliseren. 

    Binnen e-mailmarketingsoftware heb je altijd de mogelijkheid om dit soort verschillen te testen. Dat noemen ze A/B testen. Misschien heb je er al van gehoord, maar anders is het zeker aan te raden om dit eens te proberen. Het levert je niet alleen waardevolle informatie op die je conversie verhoogt, je zult ook verbaasd zijn van de uitkomst. 

    Wat kun je o.a. allemaal testen?

    • Onderwerpregel
    • Afbeeldingen
    • Kleur van je button(s)
    • Tekst in je button
    • Lengte van je e-mail

    Let wel op dat je per test, één ding test. Anders weet je nog niet wat de reden is voor de betere resultaten.  

      #4 Van interactie naar interactief

      Je kunt mailen om te mailen, maar je kunt ook mailen om meer van je lezers te weten te komen, om meer interactie en binding met je lezers te krijgen. 

      Veel mails of nieuwsbrieven bevatten veel informatie met linkjes naar de website om verder te lezen. Op zich prima, maar de e-mailmarketing trends laten zien dat mails steeds meer interactief worden. Zo blijven je lezers in de mail en het verhoogt de betrokkenheid.

      Met afbeelding carrousel (een soort slider met meerdere afbeeldingen), rollover afbeeldingen (als je over de afbeelding gaat met je muis verschijnt er een andere afbeelding of tekst) , parallax effect (vast element wat meebeweegt als je de mail naar beneden scrolt) en realtime content (bijvoorbeeld je laatste posts of reviews).

      Als je fysieke producten verkoopt, is dit echt een vernieuwing vergeleken met een gewone mail. Als dienstverlener denk ik dat je formulieren, vragen en polls bijvoorbeeld goed in je mails kunt verwerken, zodat je lezer direct kan reageren. Of dat je bijvoorbeeld in een e-mailcampagne de lezer de mogelijkheid geeft om direct de volgende mail te ontvangen.

      #5 Slimmer mailen door integratie

      Je hebt een website, je bent actief op socials, je hebt je CRM en misschien zelfs al e-mailmarketingsoftware. Als je dat met elkaar koppelt, dan kun je dus op een hele slimme manier (100% automatisch) e-mailcampagnes laten starten en je (potentiële) klanten mails sturen. 24/7, ook als jij even niets doet of op vakantie bent. 

       

      Daarnaast is het koppelen van je socials je website en CRM aan je e-mailmarketingsoftware, handig om zoveel mogelijk informatie van je klant te verzamelen en te gebruiken om zo relevant mogelijk te zijn. 

      En nog een stapje verder, je kunt ook zorgen dat je (potentiële) klant zo min mogelijk dubbele informatie ontvangt. Dat hij niet steeds opnieuw uitgenodigd wordt voor iets waar hij zich al voor heeft aangemeld, of advertenties te zien krijgt. 

      #6 nieuwsbrief = dood

      Begint jouw maandelijkse mail met “nieuwsbrief januari”? Of gebruik je nog het woord nieuwsbrief op je website? Oei oei oei. 

      • Nieuwsbrief is wollig
      • Nieuwsbrief is vies
      • Nieuwsbrief is saai
      • Nieuwsbrief is niet relevant

      Dus pak je agenda, plan een moment in deze week of volgende week om het woord nieuwsbrief te vervangen op je website en uit je mailings. Oké? 

      Dit valt misschien niet onder e-mailmarketing trends, maar meer een persoonlijke tip van mij. Omdat ik het jammer genoeg nog veel voorbij zie komen en het is echt NOT DONE! 🙂