fbpx
(123) 456-7890 email@domain.com
Inge Manders

Je hebt potentiële klanten voor jezelf in kaart gebracht, hoera! Maar wat te doen met deze leads? Hier begint het proces dat bekend staat als ‘lead nurturing’. Een gestructureerd lead nurturing proces is ontzettend belangrijk voor een succesvolle marketingstrategie. Sterker nog, het is de weg naar een gegarandeerd sneller salesproces. In deze blog vertel ik je alle in’s en out’s over dit belangrijke onderwerp.

Inge van Lieshout

Hi, ik ben Inge

Als Automation Architect help ik ervaren ondernemers en bedrijven om hun marketing- en salesproces nog verder te automatiseren, zodat ze hun business nog verder professionaliseren, tijd besparen en ballast wegvalt.

Leadgeneratie VS lead nurturing

Als ondernemer is één van de eerste stappen die je zet het genereren van leads. Oftewel potentiële klanten of klanten die interesse tonen in een product of dienst. Leadgeneratie is één van de belangrijkste fasen in het salesproces, want zonder leads geen klanten. 

Maar als je die leads dan eenmaal hebt verzameld, wat doe je er dan mee? Dat is waar lead nurturing in beeld komt. Lead nurturing is de marketingstrategie die draait om het opbouwen van een langdurige relatie met je leads. Bijvoorbeeld door interactie via e-mail of social media. Op deze manier vergroot je de kans dat leads veranderen in klanten.

Hoe ziet nurturing eruit?

Lead nurturing is een marketingstrategie die je als ondernemer kunt inzetten. Met deze tactiek koester je potentiële klanten, oftewel leads, totdat zij een product of dienst kopen. Maar hoe ziet dat proces er dan precies uit? Als ondernemer heb je idealiter een lijst met leads in je database. Vervolgens ga je deze mensen koesteren via verschillende kanalen en vormen van content. Een optie is bijvoorbeeld om e-mails te sturen met relevante informatie over je product of dienst. Of je schrijft blogs over onderwerpen die spelen in de branche van je bedrijf.

Lead nurturing toolkit 

De toolkit is een set tools die jou helpt bij jouw lead nurturing-proces. De toolkit bestaat uit de verschillende kanalen en vormen van content die je kunt inzetten. De marketingstrategie begint meestal met contentmarketing en gaat vervolgens verder met e-mailmarketing, social mediacampagnes of zelfs telefoontjes. Hieronder volgen de meest voorkomende tools voor in jouw lead nurturing toolkit:

  • Website
  • Social media
  • E-mail
  • Blogs
  • Zoekmachines
  • Verwijzingen van andere contacten of partners
  • Telefonisch klantcontact

4 tips voor een succesvol nurture proces

Aan alle mogelijkheden hierboven te zien, kan de lead nurturing marketingstrategie een tijdrovend proces zijn. Daarom geef ik je 4 tips die jouw proces gegarandeerd succesvol maken. Zodat je je kostbare tijd direct in de juiste dingen investeert.

1) Segmentatie: verdeel je leads in verschillende groepen. Op deze manier kun je met iedere groep content delen die voor hen relevant is.

2) Personalisatie: personaliseer berichten zo mogelijk met relevante informatie over je lead, bijvoorbeeld met de aanhef, hun naam of hun interesses.

3) Automatisering: automatiseer delen van het nurture proces, zoals het versturen van e-mails op vaste momenten naar een vaste lijst met mensen. Dit scheelt veel tijd en inspanning, wat betekent dat je meer tijd en energie overhoudt voor andere dingen.

4) Lead scoring: gebruik lead scoring om te begrijpen in welke leads klaar zijn om te kopen en welke niet. Bij deze methode rangschik je jouw leads door ze een score te geven aan de hand van een puntensysteem. Zo zie je duidelijk in welke fase van het salesproces leads zich bevinden.

Een sneller salesproces

Welke ondernemer wilt dat nou niet? Hoe fijn zou het zijn als je meer kunt verkopen in een kortere doorlooptijd? Een goed ingericht lead nurture proces kan hierbij helpen, zolang je deze marketingstrategie op de juiste manier inzet. Hieronder bespreek ik stap voor stap het proces waarin je tot dit snellere salesproces kunt komen met behulp van lead nurturing: 

  • Stap 1: Identificeer je leads en wat zij nodig hebben
  • Stap 2: Creëer inhoud die je leads zal helpen bij hun probleem
  • Stap 3: Verstrek je leads informatie over jouw product of dienst
  • Stap 4: Bied je leads kortingen of prikkels aan om ze te motiveren om jouw product of dienst te kopen

Lead nurturing voor jouw business

Wil jij ontdekken hoe je het salesproces van jouw business sneller kunt maken met behulp van de lead nurturing marketingstrategie? Plan hieronder direct een gratis Digital Discovery Call in en let’s find out!