Bloed, zweet en tranen kost het jou om een blog, post of mail te schrijven. Uren als niet dagen ben je er mee bezig en wat levert het op? Hoeveel ontvangers openen je mail, laat staan lezen? Als je wilt dat je mail gelezen word, moet je er eerst voor zorgen dat je mail geopend word. Dat je überhaupt opvalt in een mailbox die compleet overstroomd met nietszeggende mails als “nieuwsbrief januari” of “5 tips om…”.
Je weet hoe het NIET moet, maar hoe dan wel?
Het allermoeilijkste wat er is
Het vinden van de juiste onderwerpregel die triggert om je mail te openen is misschien wel het allermoeilijkste van het versturen van een mailing. Maar waarschijnlijk ook dát wat het minste aandacht krijgt.
Want be honest. Hoeveel tijd besteed jij aan een onderwerpregel? Aan testen en zien hoe die aankomt in je mailbox? Of het lekker leest? Of het voldoende opvalt en aanspreek?
Terwijl juist dát het grootste verschil maakt.
Dé dooddoener onder de onderwerpregels
Subject: Nieuwsbrief
Als je een mail ontvangt met in het onderwerp “Nieuwsbrief februari” dan is de kans dat je deze opent niet zo heel erg groot. Mensen associëren het woord “nieuwsbrief” met niet relevant en interessant. Je open ratio gaat daardoor ook drastisch omlaag, dus niet meer doen!
Onderwerpregels; anders dan anders
Naast alle standaard tips als “stel een vraag”, “schaarte” en de “hoe-vraag” die je in elk blog leest (verder naar onderen kun je ze vinden) , wil ik een aantal ideeën met je delen om het net weer een tikkeltje anders te doen.
Creëer contrast
Je hebt een onderwerpregel en snippit die je kunt gebruiken als trigger om je mails te laten openen. Door deze te combineren, kun je contrast creëren. Bijvoorbeeld door vreemde woordcombinaties te maken en een belofte te doen. Op deze manier verras je de ontvanger, maar zorg je wel dat hij weet wat hij mag verwachten van je mail. Extra spannend dus!
Ik schreef laatst een mail waarin het gaat over kerstpakketten en ik mijn kerstactie aankondig. Ik heb het over mijn gevoel bij het uitpakken van een kerstpakket. Ik voel me zo bij als een springen hertje en ik ben gek op zebra’s.
And guess what?
Onderwerp: Springende zebra 🦓
Snippit: Ontvang fantastische cadeau’s, voor niks.
Ondanks dat je nu denk “Jeetje Inge, das vergezocht”. Dat klopt misschien ook wel, maar het doel is ontvangers je mails openen. Dat je opvalt tussen die 50-100 mails die er per dag binnenkomen. En dat is gelukt!
Maak een statement
Mensen houden van mensen die ergens wat van vinden. Die een mening hebben die ze durven te uiten. Die een statement durven te maken, ondanks dat het indruist tegen de rest. Zo vind ik wat van black friday en toen ik een mail voorbij zag komen waarin het ineens Green Friday werd, toen werd ik even getriggerd zeg maar.
Dat leidde tot een mail met:
“Complete waanzin!” als onderwerp.
““ Black, Green of Cyber… Day” “als snippit.
Een statement waarbij het onderwerp zorgt dat men stopt en nieuwsgierig worden. Door de snippit weet men meteen waar het betrekking op heeft en waarover ik dus ene mening heb, En wat voor één!
En nu de standaard tips voor onderwerpregels
Naast alle standaard tips als “stel een vraag”, “schaarste” en de “hoe-vraag” die je in elk blog leest (verder naar onderen kun je ze vinden) , wil ik een aantal ideeën met je delen om het net weer een tikkeltje anders te doen.
Tip#1 Stel een vraag
Daarmee zet je de lezer aan het denken. Gebruik dan bij voorkeur ook nog iets wat een probleem suggereert, de ontvanger verwacht herkenning, informatie en een oplossing te krijgen.
Bijvoorbeeld:
- Lukt jou het ook niet om..
- Check jij ook tientallen keren per dag je mailbox?
Tip #2 de HOE-vraag
Als je kennis wit delen, dan leent de Hoe-vraag zich goed voor de onderwerpregel in je mail, je lezer verwacht iets te gaan leren.
Bijvoorbeeld:
- Hoe bespaar je 2 uur per dag aan je administratie
- Hoe haal je 5 nieuwe klanten per week binnen
Tip #3 Schaarste
Wij zijn Nederlanders hé, dus wij willen geen buitenkansjes mislopen. Als iets bijna op is, iets een laatste kans is of het aantal is beperkt dan willen we die kans niet laten schieten.
Bijvoorbeeld:
- Laatste kans: tot vanavond 23.59 uur kun je een gratis consult inplannen
- Nog maar 5 plaatsen beschikbaar.
Tip #4 Aankondiging
Als je iets nieuws aankondigt en je gebruikt woorden als “nieuw, update of introduceert” dan gaan lezers er vanuit dat de informatie nieuw is. Mails worden gemiddeld 10% beter geopend met deze woorden.
Bijvoorbeeld:
- Nieuw: Voorjaarscollectie waarmee jij gaat stralen
- Lifescan introduceert een revolutionaire scan voor vrouwen
Tip #5 Getallen
Als je in je onderwerpregel getallen gebruikt geef je lezers een hele duidelijke verwachting. Dat vinden mensen fijn, duidelijkheid!
Bijvoorbeeld:
- In slechts 5 minuten per dag nieuwe inspiratie voor je content
- 25 tips voor betere emails
- 8 tips zodat je mails wél geopend worden
Tip #6 Nieuwsgierigheid
Ow wij zijn met z’n alle zoooo nieuwsgierig! Dat is gewoon een psychologisch gegeven. Speel hier op in met de onderwerpregel in je mail. Als we iets niet weten, dan gaan we namelijk op zoek naar informatie om het wél te weten te komen.
Bijvoorbeeld:
- Het geheim achter een goede nachtrust
- Als je dit hebt gelezen, dan zeg jij ook nooit meer “ik zou het niet weten”
Tip #7 Gepersonaliseerd
Als je een mail stuurt waarin je iemand persoonlijk aanspreekt in de onderwerpregel, dan heb je meteen een connectie. Je leest het overal, maar omdat het zoveel word gedaan “prikken” we er ook weer doorheen en werkt het juist averechts. Dus wil je weten of het voor jouw business werkt? Test het dan. Voor mij werkt het dus juist NIET. 😉
Bijvoorbeeld:
- Inge, ik heb nog 3 plekken voor de workshop
- Inge, hoe vaak kijk jij op je telefoon?
Nog enkele tips voor pakkende onderwerpregels
- Houd je onderwerp kort en duidelijk
- Plaats de belangrijkste woorden vooraan
- Gebruik emoji’s
- Vraag om hulp of een mening
- Laat de onderwerpregel leeg of zet er “RE:” voor (alsof je een reply stuurt op een mail)
- Gebruik handige tools die je erbij kunnen helpen
- Blijft testen wat voor jouw werkt!
The Digital Shift – 29 maart 10 uur
E-mails sturen die beter geopend worden is één. Een bedrijf zo inrichten dat het voor je werkt, op jouw voorwaarden, is twee. I do both.
Op dinsdag 29 maart 2022 organiseer ik een masterclass The Digital Shift waar jij als ervaren ondernemer de verborgen digitale potentie van je business gaat ontdekken. Het is een One of A Kind Masterclass waarmee jij de digitale shift jij kunt maken om je business te laten groeien.