Een website, je hebt er een alleen voegt het niet veel toe. Je hebt er 5 of 10 jaar geleden een laten maken, of je bent zelf aan de knutsel gegaan. Super goed! Want er zijn nog veel ondernemers die überhaupt geen website hebben, dus in dat opzicht sta je al 1-0 voor. Een website hebben is één, een goede website waarmee je klanten krijgt is twee. Want je vraagt je misschien regelmatig af, want moet ik er eigenlijk mee, wat zet ik er op en hoe kan ik er nu voor zorgen dat ik er klanten mee krijg? Ik geef je enkele tips om te zorgen dat je met je landingspagina’s wél klanten krijgt.
Website of landingspagina
Misschien denk je nu wat is het verschil? Of is het hetzelfde? Ja en nee. Je website is het totaalplaatje van al je pagina’s bij elkaar. Op je website staat veel meer dan dat, het heeft een menu, je aanbod staat erop, je vertelt iets voer jezelf en je contactgegevens zijn te vinden. Het is eigenlijk je online visitekaartje.
Landingspagina’s zoals ik ze bedoel in dit blog zijn subpagina’s van je website, die bedoeld zijn om websitebezoekers om te zetten in leads. Dat kunnen pagina’s zijn binnen je website, die je vanuit je homepage of blogs zichtbaar zijn. Ze worden ook wel salespagina’s of conversiepagina’s genoemd. Dus die moeten op en top zijn!
#1 Geef waarde
Kennis delen is niet eng, het is juist dé manier om klanten aan te trekken. Bedenk wat je aan kennis gratis kunt weggeven, waarmee je klanten al kunt helpen. Maar maak het zo waardevol mogelijk, stop het vol kennis en tips, zodat bezoekers bereid zijn om hun gegevens achter te laten voor jouw gratis weggever.
Natuurlijk niet helemaal gratis, in ruil voor een naam en e-mailadres natuurlijk.
#2 Herkenning voor je klant
Ben jij op zoek naar e-mailmarketing of een goede landingspagina? Of ben jij op zoek naar een manier om meer en makkelijker geld te verdienen, zodat je meer rust en vrijheid hebt?
Precies! Wordt je dan warm als ik alles vertel over e-mailmarketing?
Of raak het je als ik de pijnpunten benoem?
- Dat het lastig is om een stabiel inkomen te genereren.
- Dat je een hollen en stilstaan planning hebt.
- Dat je er maar geen grip op krijgt en dat het voelt als zwemmen.
- Dat je maanden kent dat je stress hebt of je je rekeningen wel kunt betalen.
- Dat je weet dat je kansen laat liggen, maar dat je niet weet hoe je die wél kunt pakken.
- Dat je misschien wel onzeker bent en soms twijfelt of je wel moet doorgaan.
Snap je wat ik bedoel?
Over het algemeen hebben we de neiging om ons vooral te richten op het proces, wat mag je verwachten, wat kan er allemaal, hoe gaan we te werken. Maar bezoekers zijn niet op zoek naar het proces inhoudelijk, ze willen een resultaat, een oplossing voor hun probleem of voor een groot verlangen. Dus verwerk dit ook in je teksten.
#3 Zorg voor actie!
Als iemand al bereidt is om op je website te gaan kijken, dan mag je hem niet laten gaan! Je moet dus zorgen dat je websitebezoeker een actie kan uitvoeren. Maar zorg wel dat je niet te veel opties aanbied, dat werkt juist averechts.
Less is more, echt waar! Zorg dat je per pagina 1 actie hebt waar je je bezoeker op stuurt. Als je bezoeker eenmaal op je landingspagina is gekomen, dan wil je dat hij ook overgaat tot actie. Dé actie die jij voor hem kiest.
#4 Zo min mogelijk afleiding
Je kent ze wel van die pagina’s, helemaal propvol met van alles en nog wat. Verschillende producten, een bewegend beeld, menu met 10 opties, linkjes naar andere pagina’s, een feed van je socials en wel 5 knoppen. Je weet van gekkigheid niet waar je moet beginnen en wat je allemaal moet doen, binnen no-time ben je helemaal afgedwaald en is de kans groot dat ik geen actie meer onderneem, maar juist wegklik.
En dat is niet wat jij wilt met je landingspagina, dus zorg dat:
- Je menu niet zichtbaar is, je kunt meestal een blanco template kiezen.
- Geen links naar andere pagina’s of naar een extern platform zoals je socials.
- Één doel/actie hebt voor je bezoeker.
#5 Make it easy
Maak het je bezoeker zo gemakkelijk mogelijk, zo min mogelijk kliks, tijd en gegevens. Voeg het formulier toe in de pagina, dat scheelt al 1 klik. Vraag bijvoorbeeld in een formulier alleen het noodzakelijke, een voornaam en e-mailadres. That’s it!
#6 Deel ervaringen
Laat zien wat hoe klanten jou en werken emt jou ervaren, deel ervaringen van klanten dit geeft vertrouwen.
#7 Doe er wat mee!
Ik bedoel het niet zo heftig als dat het er staat, maar ik wil wel een punt duidelijk maken. Want als jij veel tijd en energie stopt in het maken van leuke posts, video’s, een website, flyer en van alles meer. Dan moet je ook zorgen dat het geld oplevert en dan bedoel ik dat je dat actief moet oppakken en die kansen niet moet laten schieten.
Ik zie zoveel ondernemers kostbare tijd stoppen en super waardevolle posts en content maken, maar er dan vervolgens niets mee doen! Dan springen de tranen in mijn ogen, wat zonde! Allemaal kansen die voor het oprapen liggen, klanten en omzet.
Dus zorg dat je ze opvolgt, dat je eruit haalt wat er in zit. Hoe? Ooit aan e-mailmarketing gedacht? Hiermee kun je zonder dat het veel tijd kost, zorgen dat je van bezoekers klanten maakt.
Nog een paar algemene websitetips
#8 Mobile responsive
Je website moet op een laptop, tablet en mobiel goed werken en leesbaar zijn. Pas hier je website, bijvoorbeeld je menu, afbeeldingen en lettergrootte op aan als dat nodig is.
#9 Wie is je doelgroep
Als je bezoeker op jouw website komt, moet het meteen helder zijn voor wie die website bedoeld is. Dus houdt bij het schrijven van je teksten je klant/doelgroep in gedachten. Wie is hij of zij, wat is zijn droom, verlangen, probleem en angst. Dit is het vertrekpunt van jouw websiteteksten. Dus niet “welkom op de site van…”, natuurlijk is iedereen welkom!
#10 Zoals jij bent
Je website is geen statische etalage waar je bezoeker voorbij loopt, snel een blik werpt en weer doorloopt. Althans dat is niet de bedoeling, Je website is bedoeld om bezoekers kennis met je te laten maken, wat meer te vertellen over wie je bent en wat je doet, een plek waar jij laat zien dat je hem of haar begrijpt en dat je hem wilt helpen. Dus zorg ook dat je website de uitstraling en het gevoel geeft dat mensen krijgen als ze persoonlijk met jou in contact zijn. Schrijf zoals je praat, wees niet te formeel, je mag best in de ‘je’-vorm schrijven.